Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
fashion shopping
Foto: Freestocks /Unsplash

Substitutionsframgångar i klädbranschen - men kritik mot affärsmodell

02 december 2021, 10:07

Den globala modeindustrin kommer inte ta ansvar för sin omfattande miljö- och klimatpåverkan utan lagstiftning. Det är budskapet från en ny rapport från Greenpeace Tyskland. Rapporten visar att flera ledande varumärken har framgångsrikt fasat ut giftiga kemikalier, men resten av branschen har inte följt med.

Rapporten ”Self regulation: a fashion fairytale” undersöker hållbarhetsarbetet hos 29 ledande varumärken, såsom H&M, Nike, Adidas, och G-star, och slår fast att dessa gjort stora framsteg mot att fasa ut giftiga kemikalier och stoppa utsläppen från produktionen. 

Svenska H&M var ett av de företag som efter Greenpeace kampanj Detox My Fashion för 10 år sedan gav löften om att fasa ut användningen av de giftigaste kemikalierna och helt stoppa utsläppen av giftiga kemikalier från sin textilproduktion. Likt de flesta av de 29 varumärken som gav dessa löften och undersöks i rapporten fortsätter H&M att göra framsteg med att öka transparensen och minska utsläppen av giftiga kemikalier från sin produktion. 

– Framstegen de företag som givit detox-löften gjort när det kommer till att fasa ut och minska utsläppen av giftiga kemikalier är en stor positiv förändring, men för att replikera detta i de återstående 85 procenten av branschen krävs lagstiftning. Det krävs också att lagstiftningen inkluderar långtgående åtgärder för att minska överproduktionen och överkonsumtionen av kläder och textilier som helhet, något som branschen inte lyckats att ta ansvar för själva, säger Viola Woghlemuth, konsumtionsexpert på Greenpeace Tyskland. 

"Idag blir initiativen framförallt marknadsföringsfluff som skapar en illusion av att de gör något åt problemen"

Rapporten visar samtidigt att branschen inte har lyckats ta ansvar för, eller minska, de klimat- och miljökonsekvenser som följer i spåren av affärsmodellen “fast fashion”. Granskningen visar att företagens projekt som lanserats med mer cirkulära principer hittills enbart är små och otillräckliga. En aspekt som Greenpeace saknar är övertygande strategier från företagen för att kläderna ska hålla längre och affärsmodeller som bygger på färre köp med högre kvalitet.

– Istället för att ta ordentliga och transparenta steg för att förändra fast fashion-systemet gömmer sig de stora varumärkena bakom hållbarhetsinitiativ som inte går tillräckligt långt eller, ännu värre, är ren greenwashing. Idag blir initiativen framförallt marknadsföringsfluff som skapar en illusion av att de gör något åt problemen i syfte att minska konsumenternas skuldkänslor inför sin överkonsumtion. Fast fashion kan aldrig bli hållbart, slår Viola Woghlemuth fast.

Läs mer


 

Nina Melander

Nina Melander

Rådgivare Substitutionscentrum

+46 10 516 52 16

Läs mer om Nina

Kontakta Nina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

2024-02-07

2024-02-07

2023-12-18

2023-11-22

2023-11-08

2023-11-07

2023-10-27

2023-10-27

2023-10-20

2023-10-12

2023-10-04

2023-09-19

2023-09-15

2023-09-05

2023-09-05

2023-09-01

2023-09-01

2023-05-30

2023-05-30

2023-05-29

2023-05-28

2023-05-11

2023-05-11

2023-04-19

2023-04-19

2023-03-30

2023-03-15

2023-02-24

2023-02-15

2023-02-14

2023-02-14

2023-02-13

2023-01-20

2022-12-13

2022-12-13

2022-12-13

2022-09-13

2022-06-08

2022-05-04

2022-03-31

2022-03-31

2022-03-31

2022-03-31

2022-03-31

2022-03-31

2022-03-31

2022-03-31

2022-03-07

2022-03-07

2022-03-07

2022-03-07

2022-03-07

2022-01-20

2022-01-20

2022-01-19

2022-01-19

2022-01-19

2022-01-19

2021-12-02

2021-12-02

2021-12-01

2021-12-01

2021-12-01

2021-10-28

2021-10-28

2021-10-28

2021-09-29

2021-09-29

2021-09-29

2021-09-01

2021-09-01

2021-09-01

2021-09-01

2021-09-01

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-01

2021-06-01

2021-05-27

2021-05-27

2021-05-27

2021-05-19

2021-04-30

2021-04-28

2021-04-27

2021-04-20

2021-04-16

2021-04-15

2021-04-09

2021-03-30

2021-03-30

2021-03-30

2021-03-28

2021-03-24

2021-03-22

2021-03-20

2021-03-19

2021-02-23

2021-02-18

2021-02-17

2021-02-16

2021-02-16

2021-02-10

2021-02-09

2020-12-15

2020-12-15

2020-12-14

2020-12-14

2020-12-14

2020-11-18

2020-11-08

2020-11-08

2020-11-06

2020-11-05

2020-11-05

2020-10-06

2020-10-05

2020-09-30

2020-09-30

2020-09-29

2020-09-01

2020-08-31

2020-08-31

2020-08-12

2020-08-12

2020-08-12

2020-07-09

2020-07-09

2020-06-24

2020-06-24

2020-06-24

2020-06-23

2020-06-12

2020-05-17

2020-05-17

2020-05-14

2020-05-14

2020-05-13

2020-04-20

2020-04-20

2020-04-20

2020-04-17

2020-04-16

2020-03-19

2020-03-10

2020-02-19

2020-02-02

2020-01-14

2019-12-16

2019-12-16

2019-12-13

2019-12-12

2019-10-15

2019-09-25

2019-09-25

2019-09-16