Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
Svanens webbinarium
Foto: Miljömärkning Sverige

Så skapar du bra hållbarhetskommunikation – tips och vanliga fallgropar

28 mars 2021, 19:51

Miljömärkning Sveriges nya rapport The Communication issue, handlar om kommunikation och att konsumenter håller på att bli ”grönmattade”, det vill säga de tröttnar på reklam med miljö- och klimatbudskap. Men, de tipsar också om hur du kan undvika fallgroparna.

I The Report #3 The communication issue, som släpptes den 18 mars 2021 beskriver Miljömärkning Sverige att det är bråttom att stoppa utvecklingen av ”grönmattningen” (från engelskans greenwash) om vi ska kunna nå miljö- och klimatmål i Agenda 2030.

Enligt rapporten är det ungefär lika många konsumenter som är på väg att tröttna och inte upplever reklamen som trovärdig, som de som känner sig inspirerade och att de lär sig något nytt. 

– Idag är viss företagskommunikation kring hållbarhet snarare en barriär än en motor för hållbar utveckling. Med The Report #3 vill vi bidra med inspiration, kunskap och konkreta tips på hur företag kan göra rätt. Dels genom spännande intervjuer med några av Sveriges främsta experter i ämnet. Dels genom vår undersökning Svanenbarometern, som tar tempen på företag och konsumenter, säger Uta Hönemann, projektledare för The Report, på Miljömärkning Sverige i ett pressmeddelande.

Rapporten vill ge dig som jobbar med kommunikation och marknadsföring svar på två grundläggande frågeställningar:

  1. Hur kan kommunikation leda till beteendeförändring?
  2. Hur skapas hållbarhetskommunikation av bästa kvalitet?

Svanenbarometern tar tempen

Svanenbarometern består av både en konsumentundersökning och en undersökning bland företag, som genomförts av HUI Research. Här framkommer bl a att miljömärkning kan vara ett effektivt verktyg för att kommunicera hållbarhetsbudskap, men hur trovärdigt miljömärkningen uppfattas beror på vilken typ av organisation som står bakom märkningen. 76% av de tillfrågade litar på märkningar som utfärdats av oberoende organisationer, medan bara 35% litar på företag som märker sina produkter med en egen märkning, som inte granskats av en oberoende organisation.  

Gör Svanens antigreenwashing-test

Använder ditt företag ofta ord som ”miljövänligt” eller ”hållbart”? Att slänga sig med vaga eller illa underbyggda miljöargument i marknadsföringssyfte kan inte bara skada ett varumärkes förtroende, utan faktiskt även vara straffbart. Miljömärkning Sveriges ger sina bästa tips för att undvika de värsta fallgroparna och skapa en mer trovärdig hållbarhetskommunikation i Svanens antigreenwashing-test.

Läs mer

Läs även

Nina Melander

Nina Melander

Rådgivare Substitutionscentrum

Läs mer om Nina

Kontakta Nina

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

2021-09-01

2021-09-01

2021-09-01

2021-09-01

2021-09-01

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-21

2021-06-01

2021-06-01

2021-05-27

2021-05-27

2021-05-27

2021-05-19

2021-04-30

2021-04-28

2021-04-27

2021-04-20

2021-04-16

2021-04-15

2021-04-09

2021-03-30

2021-03-30

2021-03-30

2021-03-28

2021-03-24

2021-03-22

2021-03-20

2021-03-19

2021-02-23

2021-02-18

2021-02-17

2021-02-16

2021-02-16

2021-02-10

2021-02-09

2020-12-15

2020-12-15

2020-12-14

2020-12-14

2020-12-14

2020-11-18

2020-11-08

2020-11-08

2020-11-06

2020-11-05

2020-11-05

2020-10-06

2020-10-05

2020-09-30

2020-09-30

2020-09-29

2020-09-01

2020-08-31

2020-08-31

2020-08-12

2020-08-12

2020-08-12

2020-07-09

2020-07-09

2020-06-24

2020-06-24

2020-06-24

2020-06-23

2020-06-12

2020-05-17

2020-05-17

2020-05-14

2020-05-14

2020-05-13

2020-04-20

2020-04-20

2020-04-20

2020-04-17

2020-04-16

2020-03-19

2020-03-10

2020-02-19

2020-02-02

2020-01-14

2019-12-16

2019-12-16

2019-12-13

2019-12-12

2019-10-15

2019-09-25

2019-09-25

2019-09-16