Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
-

Marshall designar bort behovet av skadliga kemikalier

De kom till som en pigg uppstickare och bidrog till att hörlurar blev en modeprodukt.

Nu är varumärket Urbanears ett av flera starka varumärken för hörlurar och högtalare i svenska Zound Industries, som våren 2023 bytt namn till Marshall Group.

– Färg och form har kompletterats med inkludering av olika användare och hållbarhet. Vi ska fortsätta utmana föreställningarna om vad som är möjligt, säger Anna Forsgren, hållbarhetsspecialist på företaget.

Anna Forsgren, hållbarhetsspecialist, Marshall Group

Publicerad: 2023-07-06

Du kanske känner till Urbanears - de pigga, färgglada hörlurarna med namn som Plattan, Tanto och Medis som dök upp som stilrena modeprodukter i slutet av 00-talet. Idag har de blivit något av klassiker och utvecklats till nya trådlösa, så kallade “in ears”-varianter. Bolaget bakom har vuxit från en idédriven startup till företagsgruppen Marshall Group, som tillverkar och säljer hörlurar och högtalare även under varumärkena Marshall och adidas.

– Jag kom in som hållbarhetskonsult 2017 och imponerades av nybyggarandan och möjligheten att ta beslut och agera. Hållbarhet var en av ledstjärnorna redan vid starten och det märktes, säger Anna Forsgren.

Design som ökar livslängd och fungerar inkluderande

I centrum nu som vid starten står det stilrena utseendet, som nu paketeras under begreppet Hållbar design.

– Vi eftersträvar minsta möjliga påverkan på människor och miljö. Hållbar, eller cirkulär design, innefattar allt från att vi försöker öka livslängden genom att göra våra produkter enkla och utan onödiga funktioner som kan gå sönder eller bli utdaterade. Det kan också vara att göra in-ear-hörlurar så små som möjligt för att inkludera alla användare - även de med mindre örongångar, vilket oftast är kvinnor, säger Anna Forsgren.

Men Hållbar design-begreppet är användbart också när det kommer till utfasning av kemikalier och skadliga ämnen. Anna Forsgren berättar att bolaget när hon kom in hade stora ambitioner, men fick nöja sig med att hålla sig till lagkraven. Sedan dess har bolaget strävat efter att ligga före lagstiftningen och aktivt söka förbättringsområden.

– Om vi bara följer lagstiftarna går det helt enkelt för långsamt.

Lätt att hamna i kunskapsunderläge

Det här är en större utmaning än man kan tro. I princip all världens elektronik, Marshall Groups produkter också, tillverkas i samma område kring staden Shenzhen i södra Kina. Det gör att man som varumärkesägare lätt hamnar i kunskapsunderläge, fastnar i vad underleverantören säger är möjligt och nöjer sig, inte alltför sällan för att hålla ner produktionskostnaderna.

– Men vi vill utmana den föreställningen. Vår bild är att mycket handlar om hur man ställer frågan och vad man vet själv. Vi har ett kontor i Shenzhen med 30 anställda som besöker våra underleverantörers fabriker i princip dagligen för att själva se hur saker görs, och hjälpa till med utvecklingen av alternativen, säger Anna Forsgren.

Hörlurar och högtalare innehåller bland annat elektronik, batterier, olika varianter av plaster och silikon. Varje del har sina utmaningar. Skadliga ämnen som ftalater, som fungerar som mjukgörare i mjuka plaster, siloxan och metalldelar med guld- eller mässingskänsla. Och tyvärr PFAS, de användbara men skadliga kemikalierna som måste fasas ut ur produkterna så mycket det går.

– Vi letar hela tiden efter förbättringsområden där vi kan. Men all världens litium-jonbatterier innehåller PFAS-ämnen. Här kan vi bara följa med och försöka ställa krav. Men vi säger att vi ska vara “PFAS Low” och använder oss av hållbar design-begreppet. Ett exempel är att vi, när vi inledde vår egen PFAS-utfasning för två år sedan, såg att mycket PFAS används för att skydda just elektroniken innanför plastskalet mot fukt och korrosion. Det kunde vi komma runt med bättre design. Kanske krävdes en gummiring extra för att istället göra höljet säkert nog, vilket gjorde att man fick designa om det.

– Generellt tror jag det ofta kan se ut så här. Man vill inte dra på sig kostnader utan det är enklare att använda en befintlig “dålig” design och kanske ett billigt lim och istället skydda elektroniken med PFAS.

Onödigt stränga regler för flamskydd

För Marshall Group utgör annars flamskyddet det största användningsområdet vad gäller PFAS. Enligt lagstiftning måste elektriska produkter, till exempel de med batterier, flamskyddas. Det gör att tillverkare ofta inkluderar det i hela höljet. På högtalare kan det handla om kilovis med plast som innehåller PFAS. Helt i onödan, menar Anna Forsgren.

– Vi ser till att följa lagstiftningen genom att till exempel göra själva batterihöljet flamskyddat, men försöker undvika att använda ämnet i allt plastmaterial. Det här är ett exempel på gammal lagstiftning som tar alldeles för lång tid att ändra. Mycket har hänt med världens batterier och bränder är idag extremt ovanliga - och flamskyddet har spelat ut sin roll mot vad som avsågs när kraven togs fram. Så vi menar att det här borde förändras, men lagstiftarna hänger inte med.

Marshall Group använder sig sedan tre år av återvunnen konstruktionsplast i kabinetter och laddfodral och man lär sig hela tiden. Det gäller att hela tiden vara lyhörd och förändringsbenägen.

– Vi drivs på inifrån. Vissa återförsäljare är duktiga och konsumenter ställer oftast krav vad gäller allergier, men för oss har det varit våra egna medarbetare som driver på vår förändring mot att bli mer hållbara, säger Anna Forsgren.

5 tips - så kan du börja jobba med substitution

  • Liera dig med leverantörerna. Avsätt tid för att prata med leverantören om materialen. Man får fram så otroligt mycket av dem.
  • Sprid budskapet internt. Avsätt tid att för att informera och diskutera med de som konstruerar och designar produkterna. Då skapas engagemang och fler hjärnor som jobbar mot samma mål. Håll korta seminarier och var inte rädd för att skrämmas lite, så att man får ut allvaret. PFAS kan till exempel påverka fertiliteten negativt.
  • Fira framstegen! Men minst lika viktigt är att ingjuta hopp och visa vad vi kan uppnå genom att arbeta mot samma mål.
  • Gå med i olika nätverk. Ofta är man inte så många i det här arbetet. Då är det viktigt att prata med fler för att få kunskap och energi av andra som jobbar med liknande saker. Vi är med i RISE POPFREE  Industry, vilket har givit oss mycket.
  • Kämpa! Ibland tycker man att det tar så mycket tid, men kom ihåg att varje gram räknas. Glöm inte att formulera och illustrera effekten av det ni gör.
Anna Jacobs

Kontaktperson

Anna Jacobs

Centrumledare för Substitutionscentrum

+46 10 228 45 30

Läs mer om Anna

Kontakta Anna
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.