Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Marcus K Adevi presenterar under konferensen i Rovaniemi

Blåbärets väg från svenska skogar till den globala marknaden

24 oktober 2025, 14:33

Hur är svenska konsumenters attityder till blåbär och andra vilda bär? Det är frågan bakom en ny FINEST-studie som nyligen presenterades av RISE-forskaren Marcus K. Adevi vid Nordic Wild Berry and Non-Timber Forest Product Conference i Rovaniemi, Finland.

I artikeln Swedish consumers’ perspectives on wild bilberries: attitudes, consumption patterns, and foraging behaviour har forskare inom FINEST undersökt hur svenska konsumenter ser på blåbärens ursprung, smak, användning och plats i vardagen. Studien bygger på en nationellt representativ enkät med 2 010 deltagare och visar att mer än hälften av de tillfrågade plockade blåbär under 2023 – ett tecken på att bärplockning fortfarande är en viktig del av svensk matkultur.

En del av studien undersökte också om konsumenter kunde skilja mellan det vilda blåbäret (Vaccinium myrtillus) och det odlade blåbäret (Vaccinium corymbosum). Resultatet var tydligt. Över 90 procent av deltagarna kunde efter att ha sett en bild, korrekt identifiera vilket bär som var vilket och kände sig dessutom trygga i sitt val. Det visar att många svenskar inte bara har en stark relation till blåbär utan också en tydlig förståelse för vad som är det ”svenska blåbäret”.

– Det svenska blåbäret innehåller betydligt mer bioaktiva ämnen än det odlade, särskilt antocyaniner. Antocyaninerna ger bären deras mörblå färg och är starkt kopplade till antioxidativa egenskaper. Även om fler kliniska studier behövs pekar forskning på att det vilda blåbäret kan ha flera hälsofrämjande effekter jämfört med det odlade, säger Marcus Adevi, forskare vid RISE.

Marcus Adevi berättar vidare:

– I och med att vi benämner båda bären som blåbär på svenska uppstår ofta förvirring. I engelskan skiljer man mellan bilberry – som är det svenska vilda bäret – och blueberry – det odlade, vilket är en distinktion som blir allt viktigare om det nordiska blåbäret ska nå internationella marknader.

Nordiskt fokus på bärens potential

Konferensen i Rovaniemi samlade forskare och representanter från näringslivet i hela Norden för att belysa bärens roll i framtidens livsmedelssystem. Hur bär från Norden kan positioneras genom sitt ursprung och sin höga näringskvalitet var ett återkommande tema. Diskussionen om möjligheten att marknadsföra det vilda blåbäret som “Nordic bilberry” väckte stort intresse och Jasmiina Vilpponen, medgrundare av BärBar, delade med sig av insikter om hur vilda bär kan användas i kommersiella och hållbara produkter.

I sessionen Wild Berry Biocompounds for Health and Other High-Value Applications diskuterades bärens bioaktiva ämnen och deras potential inom hälsa och livsmedelsinnovation. Inom FINEST har flera studier genomförts som knyter an till dessa teman. Exempelvis har forskning vid RISE studerat lingon och bensoesyra i relation till konserverande egenskaper, medan forskare från Uppsala universitet och RISE analyserat den svenska bärindustrins innovationssystem och utvecklingsdynamik.

– Tillsammans ger dessa studier inom FINEST en övergripande bild av hur vi i Sverige relaterar till våra skogar och bärresurser. Det är kunskap som är viktig för framtiden och styrka den svenska livsmedelsförsörjningen samt kan bidra till att utveckla en bärnäring som både är ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar, avslutar Marcus Adevi.

Marcus Adevi Klasson

Marcus Adevi Klasson

Forskare

+46 10 251 39 37

Läs mer om Marcus

Kontakta Marcus
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

2025-10-24

2025-10-24

2025-08-22

2025-04-30

2025-04-30

2025-04-30

2025-04-30

2025-04-30

2024-12-10

2024-12-10

2024-12-10

2024-12-09

2024-11-22

2024-11-11

2024-10-31

2024-10-17

2024-10-01

2024-09-16

2024-09-16

2024-09-03

2024-07-09

2024-07-08

2024-06-19

2024-06-03

2024-06-03

2024-06-03

2024-05-20

2024-05-14

2024-04-22

2024-04-17

2024-04-15

2024-03-18

2024-03-12

2024-03-12

2024-03-05

2024-03-04

2024-03-04

2024-02-28

2024-02-14

2024-01-24

2024-01-17

2023-12-04

2023-11-30

2023-11-14

2023-11-10

2023-11-03

2023-09-26

2023-09-26

2023-09-25

2023-09-06

2023-07-04

2023-07-03

2023-06-22

2023-05-26

2023-03-07

2023-02-28

2022-12-01

2022-12-01

2022-09-13

2022-09-06

2022-09-06

2022-08-31

2022-07-07

2022-07-04

2022-06-20

2022-05-31

2022-05-27

2022-05-27

2022-05-05

2022-03-21

2022-02-11

2022-02-11

2022-02-07

2022-02-07

2022-02-07

2022-02-07

2022-02-07

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04