Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Priskänslighet, svenskproducerat och årets favoriträtt i Food & Friends Matrapport 2022

04 juli 2022, 11:43

I Matrapporten 2022 presenterar matkommunikationsbyrån Food & Friends siffror kring svenskarnas matvanor för elfte året i rad. Vad äter vi? Vem handlar maten? Hur mycket tid lägger vi på matlagning och är det skillnad på vardag och helg?

I förra årets rapport konstaterades att pandemins avtryck hade fortsatt påverkan på hur svenskarna äter, handlar och konsumerar mat. Omvärldens inflytande fortsätter även i år med några tydliga nya tendenser. 2022 är året då prishöjningar slår till i plånboken, då matens smak är vår viktigaste drivkraft och svenskproducerat värderas högt. Detta samtidigt som ambitionen att äta vegetariskt minskar för andra året i rad.

Totalt har 1000 personer i åldern 15–74 år i en oberoende webbpanel (Norstat) svarat på frågor om deras vanor och attityder kring måltider, både i och utanför hemmet.

Ta del av Matrapporten 2022 på Foods and Friends hemsida

Petra Forsblad

Petra Forsblad

Projektkommunikatör

+46 10 516 50 05

Läs mer om Petra

Kontakta Petra
CAPTCHA Den här frågan är till för att testa om du är en mänsklig besökare eller inte för att undvika automatiska skräppostmeddelanden.

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

2023-09-26

2023-09-26

2023-09-25

2023-09-06

2023-07-04

2023-07-03

2023-06-22

2023-05-26

2023-03-07

2023-02-28

2022-12-01

2022-12-01

2022-09-13

2022-09-06

2022-09-06

2022-08-31

2022-07-07

2022-07-04

2022-06-20

2022-05-31

2022-05-27

2022-05-27

2022-05-05

2022-03-21

2022-02-11

2022-02-11

2022-02-07

2022-02-07

2022-02-07

2022-02-07

2022-02-07

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04

2022-02-04