Kontaktperson
Björn Tidbeck
Seniorforskare
Kontakta BjörnSyftet med projektet är att utveckla metoder för tillståndsbedömning och ta fram en förbättrad underhållsmetodik för varmförzinkade stålkonstruktioner. Alternativa produkter och metoder med förbättringspotential kommer att jämföras med den praxis som beskrivs i gällande kravställning för varmförzinkat stål.
Föreslagna metoder för renovering av zinkskikt kommer att utvärderas ur teknisk, ekonomisk och miljömässig synvinkel. Målet är att finna en optimal metod för zinkskiktet.
Projektresultatet förväntas ge en objektiv grund för en förändring av den nuvarande kravställningen. Det övergripande effektmålet med projektet är att förlänga livslängden på uttjänta och skadade zinkskikt så att den totala kostnaden för reparation eller ombyggnation kan minimeras, samt att underhållsåtgärder kan genomföras mer effektivt och på ett miljömässigt hållbart sätt.
Arbetet kommer att inledas med en kartläggning av alternativa reparationsmetoder. Referensobjekt för alternativa metoder i olika exponeringsmiljöer kommer att inspekteras. Provpaneler med reparerade zinkskikt kommer att exponeras och ligga till grund för livslängdsbedömningar för de olika reparationsalternativen. Miljöpåverkan och total kostnad kommer att utvärderas med livscykelanalyser som baseras på korrosionsprovning,
Optimalt underhåll av varmförzinkat
Avslutat
Koordinator
3 år
2 012 120 SEK
Svenska Kraftnät, Nordic Galvanizers, Trafikverket, Sjöfartsverket, Svenskt Underhåll, Svetskommissionen, ABB, Stena Line, DalaZink, ZINGA Sweden, Tikkurila, Teknos, Agaria, Plast & Målningsteknik, ProChroma, YtskyddsGruppen, St Control