Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu
Buljongtärning

Innovation i buljongform banar väg för framtidens livsmedel

Ett vardagligt livsmedel som buljong kan bidra till att förbättra folkhälsan i länder där många saknar tillgång till en näringsrik kost. Det visar ett aktuellt internationellt forskningsprojekt, som utvecklat en berikad buljongtärning – framtagen för att kunna leverera livsviktiga vitaminer och mineraler trots tuffa lagringsförhållanden.

När en tredjedel av världens befolkning är undernärd, krävs nya vägar för att nå ut med viktiga näringsämnen. Det var utgångspunkten när Bill & Melinda Gates Foundation år 2019 valde att satsa på ett projekt kring berikning av buljongtärningar. 

Syftet: att minska undernäring i västra Afrika – en region där bland annat anemi och tillväxthämning är omfattande hälsoproblem. 

Projektet väckte uppmärksamhet utanför forskarvärlden – inte minst när Bill Gates deltog i CBS The Late Show för att provsmaka en av de buljongtärningar som tagits fram av RISE och den australiensiska forskningsorganisationen CSIRO. 

– Buljong är en lämplig produkt att berika eftersom den konsumeras dagligen av de flesta i regionen. Det är en billig produkt som når även den fattigaste delen av befolkningen och det är en mycket vanlig ingrediens i matlagningen, säger Tim Nielsen, projektledare på RISE. 

Analyserar näringsämnen under lagring 

I projektet har RISE och CSIRO samarbetat med flera stora internationella livsmedelsaktörer i utveckling och tester av lösningar för att berika buljongpulver. I det här fallet handlade det om att tillföra tre vitaminer (A, B9 och B12) och tre mineraler (järn, zink och jod).  

En särskild utmaning handlade om lagringen. RISE testade om näringsämnena i buljongen bevaras under lång lagring, i de tuffa förhållanden med temperaturer mellan 30 och 40 grader och en 70-procentig relativ luftfuktighet, som råder i västra Afrika.  

– Vi genomförde analyser av de olika näringsämnena för att säkerställa att de inte bröts ner. Vi gjorde även färgmätningar och sensoriska analyser av produktens smak, utseende och textur, berättar Tim Nielsen. 

Han konstaterar att projektet har gett mycket goda resultat som kan användas som vägledning för såväl internationella som lokala buljongproducenter för att tillverka berikade produkter. 

Jordens befolkning ökar och det är en växande utmaning att hitta kostnadseffektiva, klimatvänliga och näringsriktiga livsmedel till alla.

Till nytta för annan livsmedelsutveckling 

Henrik Bagewitz, marknadschef på RISE, menar att projektet visar på styrkan i att kunna tillämpa aktuella forskningsresultat för praktisk nytta i innovationsarbetet. 

Expertisen inom produktutveckling, sensorik och nutrition kan nu användas som grund för att utveckla andra typer av funktionella livsmedel.  

– Insikterna och resultaten kan skapa värde för fler. Vi stärker livsmedelsbolag och andra aktörer som vill utveckla livsmedelsprodukter med samhällsnytta och har ett tydligt syfte att förbättra människors levnadsvillkor. Jordens befolkning ökar och det är en växande utmaning att hitta kostnadseffektiva, klimatvänliga och näringsriktiga livsmedel till alla, säger han. 

– De erfarenheter vi har fått kring berikning av livsmedel, utan att smak eller hållbarhet försämras, kommer att kunna användas inom flera områden framöver – inte enbart för att hjälpa till i låginkomstländer, konstaterar Henrik Bagewitz.

Buljong kan ge värdefull hjälp 

"Dold hunger", som orsakas av brist på mikronäringsämnen, drabbar barn och kvinnor oproportionerligt hårt. 

Buljong är en idealisk produkt för att leverera vitaminer och mineraler, eftersom det är ett livsmedel som används i de flesta kök i västafrikanska länder, oavsett familjens ekonomi, utbildningsstatus eller bostadsort.  

Buljongberikning kan säkerställa att näringsämnen når utsatta delar av befolkningen som inte har tillgång till varierad kost. 

Enbart i Nigeria beräknas berikad buljong varje år kunna förhindra 16,6 miljoner fall av anemi (blodbrist) och 11 000 dödsfall. 

Henrik Bagewitz

Kontaktperson

Henrik Bagewitz

Marknadschef

+46 70 952 89 23

Läs mer om Henrik

Kontakta Henrik
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Kontaktperson

Tim Nielsen

Forskare

Läs mer om Tim

Kontakta Tim
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.