Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Trangia tar nästa steg genom digital och hållbar omställning

Populära outdoorvarumärket Trangia har de senaste åren gått från att vara den lokala metalltillverkaren till det stora friluftsmärket. Under 2021 producerade företaget en halv miljon kök och matdosor i fabriken i jämtländska Trångsviken. Företagets styrka ligger i att tänja på gränserna för vad som är möjligt, hitta kreativa lösningar och få saker att hända. Nu ska Trangia ta nästa steg genom Omställningslyftet. 

- Det är viktigt att vi som företag fortsätter arbetet med att byta ut vår negativa miljöpåverkan och skapa nya arbetssätt som istället gynnar planeten långsiktigt. Genom Omställningslyftet kan vi få bra rådgivning och coachning för att ta nästa steg inom hållbarhet och digitalisering, säger Hanna Hervall, ansvarig för Kommunikation och Hållbarhet på Trangia.

Hanna Hervall nämner särskilt ett område som företaget vill sätta extra fokus på:

- Det är främst digitalisering av verksamheten då vi ser att spårbarheten kommer bli viktig framöver, men också inspiration från andra företag, säger hon. Vi vill vara proaktiva i vårt arbete och genom Omställningslyftet kommer vi förhoppningsvis bli ännu bättre.

Vi behöver bli ännu bättre för att kunna stärka vår konkurrenskraft både i Sverige och även internationellt. Och här kommer Omställningslyftet in i bilden.

Hanna Hervall

En motkraft till samhällets höga tempo

Trangia grundandes för snart 100 år sedan (1925) av John E Jonsson. I början handlade det om hushållskärl som köptes av bland annat bönder och arbetare. Men reformen av svensk arbetslagstiftning med fler semesterdagar skulle öka efterfrågan på campingutrustning. Trangia är i dag ett av friluftsvärldens starkaste varumärken, både i Sverige och internationellt. Generationer av scouter, fjällvandrare och friluftsmänniskor har lagat sina måltider på kök tillverkade i Trångsviken.

- Vårt syfte, att få ut fler människor i naturen är vår drivkraft och motivation. Det ökande intresset för natur och friluftsliv är långsiktigt och en naturlig motkraft till vårt samhällsskadligt höga tempo, säger Hanna Hervall.

Det är inte bara äventyrslystna skogsfolk som vill ta sig ut med hjälp av Trangia idag, det är människor från alla möjliga kulturer och med olika bakgrunder.

- Vi är extra stolta när vi lyckas nå människor som inte har någon direkt tidigare erfarenhet av friluftsliv. Vi bryter oss loss från mentala begränsningar genom mat och att göra dessa stunder mer tillgängliga för fler har alltid varit syftet med Trangiaköket. Det är det vi kallar Trangia Moments, säger Hanna Hervall.

Ny fabrik på gång

I takt med ökad efterfrågan på Trangias produkter känner företaget ett stort ansvar att se till att produkterna utvecklas på det mest hållbara sättet. Under 2022 lanserade Trangia bland annat en ny serie produkter där företaget medvetet valt icke jungfruliga material, cirkulära förpackningslösningar och tillbehör som förlänger livet på produkterna.

Företaget är under stark tillväxt. Bara på de senaste fem åren har personalstyrkan växt från 20 till cirka 90 anställda. År 2024 är också tanken att en ny fabrik ska vara på plats i Trångsviken.

- Vi söker just nu bygglov och kommer ha samråd med medborgarna för att få in synpunkter angående utbyggnaden. En viktig förhoppning med den nya fabriken är att effektivisera och modernisera fabriken, som byggdes 1978 för ca 30 personer. Utöver mer fabriksyta och maskiner, som till exempel skär ut vårt material på plats så vi kan minska mängden transportskador vi får idag, är vi också i stort behov av större personalytor, kontorsplatser och mötes- och konferensrum, berättar Hanna Hervall. 

Den digitala utvecklingen är viktig för att Trangia ska bli ännu mer konkurrenskraftiga. I dag har företaget en stark position med engagerade ambassadörer, både företagets egna men förstås även alla kunder och outdoormänniskor. Företaget är engagerade i mycket aktiviteter för att lyfta fram varumärket och inspirera både nya och gamla användare. Bland annat har en kokbok skapats och varje år utses Årets Stormkock och Vinnare av SM (och Skol-SM) i utomhusmatlagning. Företagets produkter kan man också hitta i alla nödlådor i Jämtlandsfjällen, i samarbete med Åre Fjällsäkerhetsförening.

- Vi har en tacksam produkt som många känner starkt för och det försöker vi ta tillvara på och visa upp för fler på många olika sätt, förklarar Hanna Hervall och fortsätter:

- Vi behöver bli ännu bättre för att kunna stärka vår konkurrenskraft både i Sverige och även internationellt. Och här kommer Omställningslyftet in i bilden med sin kunskap och metodik inom hållbarhet och digitalisering, berättar hon.  

Det som blir extra intressant är hur digitaliseringen kan användas för att öka spårbarheten i hållbar produktion.

Conny Björnehall

Digital omställning via Omställningslyftet

Conny Björnehall, affärsrådgivare inom Omställningslyftet, berättar mer hur han och kollegan Susanna Winzenburg arbetar tillsammans med Trangia. Det handlar främst om att öka företagets kunskap om förutsättningarna för hållbarhet och digital omställning genom att titta på ett antal delar.

- Vi kommer bland annat ordna ett antal workshops med personalen och ledningen på Trangia för att titta på nuläget, möjligheterna och utmaningarna. Bland annat använder vi trendspaningar och försöker skapa en förståelse för omvärlden som kan användas internt i Trangia, förklarar Conny Björnehall. 

Arbetet handlar om hur Trangia kan arbeta med digitalisering av hela verksamheten för att möjliggöra en hållbar omställning. I slutskedet handlar det om att prioritera och underlätta ett beslut om aktiva utvecklingsinsatser. En handlingsplan helt enkelt.

- Digitalisering handlar ofta om någon form av effektivisering och automatisering. Särskilt i en tillverkningsindustri som Trangia. Det som blir extra intressant är hur digitaliseringen kan användas för att öka spårbarheten i hållbar produktion. Till sist är det upp till Trangia själva att bestämma vad de vill göra, precis som i alla andra företag, säger Conny Björnehall och fortsätter:

- Digitaliseringen är ett effektivt verktyg för hela industrin i Sverige om vi ska klara den hållbara omställningen, säger han.

Conny Björnehall utvecklar resonemanget om verklig digital omställning.

- Det är viktigt att skilja på digitalisering och digital omställning. Många gånger kanske företag lyckas digitalisera en enskild process på företaget. Det är ju bättre än ingenting, men för att uppnå en verklig förändring så krävs det oftast ett större helhetsgrepp och det är så vi jobbar, säger han.

Trangiakök bild utomhus
Under 2021 producerade företaget en halv miljon kök och matdosor i fabriken i jämtländska Trångsviken.

Stor potential framåt

Hanna Hervall berättar att Trangia har stor potential framåt och att personalen är redo för omställning.

- Vi har så många olika områden med förbättringspotential och det ska bli oerhört spännande att få ta nästa steg för vårt omtyckta företag. Sedan är det också viktigt att vara tydlig med det som fungerar bra i dag. Till exempel vår kunniga och personliga kundsupport som vi är kända för. Den vill vi absolut inte ersätta med någon chattbot eller liknande som många andra företag gör, säger hon.

Hanna Hervall säger avslutande:

- Genom Omställningslyftet kommer vi skaffa oss en bra utgångspunkt för fortsatt utveckling. Vi vill ju att Trangiaköket ska hjälpa många fler människor ska ta sig ut och njuta av naturen, avslutar Hanna Hervall.

  • Företaget: Trangia
  • Grundades: 1925
  • Antal anställda: cirka 90
  • Plats: Trångsviken, Jämtland
  • Produktion: egen fabrik i Trångsviken
  • Marknad: Sverige och internationellt
Conny Björnehall

Kontaktperson

Conny Björnehall

Focus Area Leader Digitalization Public Sector

+46 10 228 43 02

Läs mer om Conny

Kontakta Conny
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Susanna Winzenburg

Kontaktperson

Susanna Winzenburg

Projektledare

+46 10 228 42 33

Läs mer om Susanna

Kontakta Susanna
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.