Kontaktperson
Rickard Falkman
Enhetschef
Kontakta RickardDå åtgärder behövs för att underhålla eller reparera vår infrastruktur krävs det att ett antal beslut tas. Det finns ofta ett antal alternativ som kan väljas, frågan är hur det är möjligt att veta vilket alternativ som ger störst nytta för pengarna. Den frågan ligger till grund för en beslutstödsmodell som utvecklats inom BIG BRO.
Syfte och mål
Projektets syfte och mål var att utveckla ett nytt ramverk för beslutsstöd som kan användas för att kunna ta rationella och vetenskapligt grundade beslut angående underhållsåtgärder av befintlig transportinfrastruktur.
Utmaning
Underhåll och reparation av befintliga konstruktioner, till exempel broar, kräver att ett antal beslut fattas om vad som ska göras och när. Det är önskvärt att de beslut som tas ger ett så effektivt utnyttjande av resurser som möjligt, speciellt eftersom vår infrastruktur tillhör samhället och vi vill att våra gemensamma resurser används på bästa sätt. Beslut angående underhåll behöver därför tas med hänsyn till de kostnader och fördelar de ger till samhället i stort. Beslut måste dock ofta tas baserat på underlag som är behäftade med stora osäkerheter.
Lösning
Tanken med projektet var att bidra till utvecklingen av nästa generations tillståndsbedömning och underhåll. Projektteamet har tagits fram ett ramverk för rationellt beslutsfattande gällande tillståndsbedömning och underhåll av broar, där fokus har varit att utveckla strategier för hur olika beslut kan värderas med hjälp av sannolikhetsbaserade verktyg.
Effekt
Det utvecklade beslutsstödet gör det möjligt att skilja på olika beslutsalternativ samt att se vilket som är mest optimalt ur ett resursperspektiv och ger störst nytta. Det var också viktigt att kunna utnyttja metodiken i praktiken och anpassa till verkliga problem. Projektet bidrar till att göra vår infrastruktur mer hållbar.
BIG BRO
Avslutat
Koordinator och forskningspartner
2 år
3 827 200 kr
LTH, KTH, Chalmers, NCC, Tyréns
projektets webbsidaprojektet på Infrasweden2030.se
Metodutveckling för brounderhållBeslutsstöd för rationellt UH av broarBygg & teknik nr 7/18