Kontaktperson
Penny Bergman
Forsknings-och Affärsutvecklare
Kontakta Penny<p>Konsumentens upplevelse, gillande och köpbeslut är nyckelfaktorer för en framgångsrik produkt. Genom att ta in konsumentens upplevelser i alla faser av produktutvecklingen skapas en mer effektiv och lyckad process. På RISE arbetar vi med flera olika typer av konsumenttester av smak och doft för att förstå hur din produkt upplevs!</p>
Att förstå hur konsumenten tänker, resonerar och upplever en produkt kan användas i olika skeden i produktutveckling av livsmedel och andra produkter för att ta fram nyckelparametrar i produkten såsom smak, munkänsla, hälsoaspekter eller varifrån livsmedlet kommer. Detta kan användas tidigt i produktutvecklingen för att ringa in de viktigaste konkurrenterna eller noterbara smakerna eller i slutet för att avgöra om din produkt föredras framför konkurrenterna eller om något bör förändras.
För att träffa rätt med smak, doft, munkänsla och utseende på din produkt är det viktigt att förstå vad konsumenten förväntar sig och önskar från produkten. Genom att tidigt få med konsumentens upplevelser kan utvecklingsprocessen effektiviseras.
RISE har många års erfarenhet av olika typer av både kvantitativa och kvalitativa konsumentmetoder anpassat för olika delar i produktutvecklingsprocessen. Metoder vi bland annat erbjuder är fokusgruppsstudier, projective mapping, CATA/RATA, gillandetester och preferenstester. Analyserna kan med fördel kombineras med sensoriska analyser med analytisk panel eller instrumentella mätningar.
Vår expertis har många års erfarenhet av att arbeta med livsmedel, läkemedel och hygienprodukter men metoderna är även applicerbara på andra typer av produkter.
Vi erbjuder: