Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
-

Vad driver valet av proteinprodukter?

Vad krävs för att en vegetabilisk proteinprodukt ska väljas? Hur mycket är människor villiga att betala?

Med hjälp av en uttalad preferensundersökning identifierar denna studie de största hindren och drivkrafter för att byta till följande köttersättningar: en växtbaserad veggieburgare, en köttliknande burgare och en labbköttburgare.

Priset spelade en roll och med rätt monetära incitament uttrycker många individer en vilja att byta till köttfria alternativ. Ungefär en tredjedel av dem som föredrar kött skulle överväga att byta till en köttersättning om priset var 2/3 av köttets pris eller mindre. Nästan hälften av de tillfrågade skulle dock inte välja en labbköttburgare även om de skulle få den gratis.

Manliga individer utan universitetsutbildning och äldre än 30 år visar ett starkare motstånd mot icke köttinnehållande hamburgare, särskilt om det är en växtbaserad veggieburgare som varken ser ut eller smakar kött. Miljö- och hälsomedvetande samt att vara bekant med substitutet är korrelerat med viljan att ersätta. Äldre individer är mindre bekanta med och mindre benägna att välja köttsubstitut jämfört med yngre individer.

Smak var också en framträdande barriär för människor som föredrar kött, vilket indikerar att det finns utrymme för förbättringar i smaken hos de olika köttersättningarna.

Artikeln är författad av Fredrik CarlssonMitesh Kataria, och Elina Lampi på Göteborgs Universitet 

 

Läs hela artikeln här