Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Finansiering av cirkulära affärsmodeller – på vetenskaplig grund

Allt fler företag vill gå över till cirkulära affärsmodeller men de nya affärsmodellerna kan innebära en utmaning för att övertyga finansiärerna i och med nya typer av säkerhet och restvärden. Detta gäller särskilt funktionsförsäljningsmodeller.

RISE har använt AI för att undersöka hur cirkulära modeller och datadriven värde- och riskbedömning kan förändra värdekedjor, affärsekosystem och rollerna i dem. Något som kan vara lösningen för finansiering av Product-as-a-Service (PaaS) baserat på cirkulära affärsmodeller. Det vill säga ett cirkulärt ekosystem inklusive finansiärer. Nu lanseras en strukturerad översikt över de 13 vanligaste utmaningarna för finansiering av cirkulära affärsmodeller samt förslag på lösningar.   

Här presenterar vi tio lösningar.

Tillgångsbaserade lösningar

Lease-back

För att minska kapitalbindningen så går det att sälja sina produkter till en finansiär och leasa tillbaka dem med ränta.
Kapitalbindningsproblemet är då överfört till finansiären som är en aktör med specialistkompetens just inom kapital och finansiering.

Ett exempel på det här finns i fordonsbranschen; Istället för att Volvo säljer bilar direkt till bilpoolsaktören M så säljer Volvo bilarna till dotterbolaget Volvofinans. De leasar i sin tur ut bildarna till M som en kostnad per bil och månad. M kan sedan hyra ut bilarna för mer än leasingkostnaden och får därmed en positiv bruttomarginal. Bilbranschen är väl utvecklad inom det här området med bra restvärdesstatistik och stor mängd nischade aktörer för leasing.

Vill du diskutera möjligheterna med cirkulära affärsmodeller med oss? Fyll i formuläret så hör vi av oss.

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter

Bygg en eftermarknad

Med en eftermarknad för en produkttyp så etablerar man ett restvärde för produkten. Kalkylen blir då mer realistisk och finansiärer ser tydligare ett minsta värde av produkten. Dessutom blir avyttringshastigheten känd och allt det här sammantaget det minskar risken för finansiären. Det kan både innebära lägre kostnader och ökad tillgång till finansiärer som vill satsa på idén.

Ett exempel är det svenska företaget Umesläp. De tillverkar och säljer hästsläp med etablerad eftermarknad och högt andrahandsvärde på grund av hög kvalitet och lång livslängd på produkterna. När de ville erbjuda en cirkulär affärsmodell med abonnemang och korttidshyra så var deras bank villiga att ta fram en ny lösning för dem. För risken för banken var i det närmaste obefintlig.

Kontraktsbelåning

Om det är svårt att ta säkerheter i tillgångar eller produkter till exempel för att värdena på dem är okända eller  att det inte finns några andrahandsmarknader, vad kan man då göra? Då kan man ta säkerheter i kontrakt istället. Och då är det det framtida kontraktsvärdet eller framtida intäkterna och kassaflödet i kontraktsstocken som är säkerheten för det lånet.

Det här är ganska vanligt och enklast om man har stora och långa kontrakt men man kan även lösa det för mindre kontrakt, till exempel för privatkunder, om man kan samla flera sådana i samma portfölj vilket då minskar risken för att den sprider ut det på flera aktörer.

Lease-på-lease eller leasingkedja

Lease-på-lease, eller leasingkedja kan också vara en lösning. Det bygger egentligen på vanlig leasing med produkter eller tillgångar som säkerhet men när de inte är så väl kända, de här värdena på de produkterna så kan man sprida ut leasingen i värdekedjan. Till exempel kan jag leasa en komponent till en produkt som jag sedan leasar ut till en slutkund. 

Det här gör då att finansieringsbehovet sprids på flera aktörer i värdekedjan som då delar på risken. Samtidigt så sprider det idén om produkt som tjänst.

Steg-för-steglån

Det är ofta svårt att få lån tidigt när företaget är i tillväxtskede, lånebehovet är stort men affärsmodellen har inte hunnit bevisa sig. Då kan banken gå in med ett så kallat steg-för-steglån där de tidigt kan göra en kreditbedömning för ett större rambelopp men sedan bara successivt betala ut det här lånet i takt med förutbestämda milstolpar, till exempel antal kunder eller att intäkter ökar enligt en viss trappa.

Då har banken möjlighet att ha kontroll på affären samtidigt som hela låneprocessen förenklas betydligt eftersom man inte behöver göra en hel kreditbedömning varje gång.

Business case-baserade lösningar

Potential och risker i både cirkulär och linjär affärsmodell

Nya företeelser tycks alltid mer riskfyllda än gamla invanda, men är det verkligen alltid så? I tider av förändring så förändras ju också risker. Idag är det till exempel allt mer uppenbart att både tillgång till och priser på material och insatsvaror är ett problem. Och framför allt så sätter det ju käppar i hjulet för resursintensiva linjära affärsmodeller.

Så när du ska presentera din cirkulära affärsmodell så beskriv inte bara hur lönsam och förträfflig den är utan peka även på de risker som finns i dina konkurrerande linjära modeller.

Stabila intäktsflöden

Prenumerationsmodeller ger löpande stabila intäktsflöden. Negativ churn rate varnar tidigt för kommande nedgång, stor mängd kunder skapar redundans. Som ett exempel på det kan vi se Synsam och flera andra aktörer i branschen som erbjuder abonnemang på glasögon. Kunden kan då välja på glasögon eller en kombination med linser och solglasögon i olika varianter och med möjlighet att byta glasögon under abonnemangstiden efter smak och behov. Dessutom ingår försäkring.

Efter abonnemangstidens slut så lämnar man tillbaka glasögonen till Synsam och de har då möjlighet att antingen återanvända dem eller sälja dem vidare eller återcirkulera materialet – lite beroende på skicket. Abonnemang på glasögon har på relativt kort tid etablerats som ett naturligt alternativ till att köpa glasögon.

Mindre risk med kontrollerad tillväxt

Nya produkter belastas ofta med större avskrivningar än vad de genererar intäkter medan äldre produkter är redan avskrivna och genererar stadiga intäkter. Genom att erbjuda äldre produkter som redan är avskrivna så kan de här generera hög lönsamhet förutsatt att de fortsatt är attraktiva på marknaden och att kostnaderna för reparationer och uppgraderingar kan hållas nere. Det kan också vara ett sätt att nå nya målgrupper med lägre betalningsvilja utan att man kannibaliserar på befintliga kundsegment.

Vi ser indikationer på att kraftig tillväxt baserad på nya produkter riskerar att leda till att basen av nya produkter växer så snabbt att vinsten från äldre produkter äts upp av avskrivningarna för de nya. Kontrollerad tillväxt behövs för att kunna visa att affärsmodellen är lönsam.Dessutom kan det vara ett bra sätt att testa produkten på marknaden, få bort eventuella barnsjukdomar, lära om hur kunder använder produkten och anpassa den efter hand.

Relationsbaserade lösningar

Finansiering från kundsidan

Man kan låta kunderna bli delägare via till exempel crowdfunding. Det ger kapital och stabilitet med många ägare som var för sig inte utövar inflytande över bolaget. Kunderna blir trogna sitt bolag och vill känna att deras investering var riktig. Genom att ta betalt i framkant, till exempel i början istället för i slutet av månaden så kan man också minska sitt kapitalbehov.

Ett exempel på det här är bildelningsföretaget Heap, som lät sina kunder, vilket då är bilägare och de kunder som hyr bilarna, investera privat i plattformen under en investeringsrunda 2021. Utöver att tillföra nytt kapital så resulterade investeringsrundan i mer involverade kunder, både inom Heaps kundsegment och hos en bred bas av investerare.

Långsiktligt partnerskap och nischade aktörer

Din finansiär behöver förstå din affärsmodell på djupet för att bedöma risk och avkastning. Samtidigt är många finansiärer generalister idag. Kanske kan samarbete med mer nischade finansaktörer vara en väg framåt.

Om din finansiär förstår både din bransch, dina kunder och dina produkter på djupet då finns ju förutsättningar, inte bara för bättre riskbedömningar, utan även för långsiktiga partnerskap och bättre affärer. Och vi ser många exempel på detta idag, till exempel inom elektronik.

Vidare läsning

Vill du läsa mer om resultaten från projektet Finansiell riskvärdering för cirkulära affärs­modeller med hjälp av AI? Här hittar vi länkar till slutrapport och bilagor.

Slutrapport: Finansiell riskvärdering för cirkulära affärs­modeller med hjälp av AI (PDF, 734 kB)

Bilaga: Finansiering PaaS-modeller (PDF, 2,03 MB)

Ann-Charlotte Mellquist

Kontaktperson

Ann-Charlotte Mellquist

Enhetschef

+46 70 265 65 60

Läs mer om Ann-Charlotte

Kontakta Ann-Charlotte
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Josefina Sallén

Kontaktperson

Josefina Sallén

Fokusområdesledare Cirkulär omställning och coach inom Cirkulär omställning

+46 72 208 93 60

Läs mer om Josefina

Kontakta Josefina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.