Viktigt steg för SEEL

28 april 2020, 08:01

Energimyndigheten har nu beviljat 575 miljoner kronor i stöd till elektromobilitetscentret SEEL, Swedish Electric Transport Laboratory.

Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL, är en omfattande satsning på ett testcenter för el- och laddfordon. Bolaget Swedish Electric Transport Laboratory AB är bildat av RISE och Chalmers tekniska högskola och inom testcentret kommer en stor bredd av aktörer att verka.

– Vi räknar med att projektet kommer att ge en rejäl skjuts till klimatomställningen genom sitt fokus på batterier och elektromobilitet. Det är dessutom ett stort steg mot ett hållbarare samhälle och fler gröna jobb. I dessa tider av corona är det särskilt viktigt att vi stödjer denna typ av framåtsyftande insatser som kan bidra till en klimatsmart omstart av samhället, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.

– SEEL har goda förutsättningar att bli en världsledande testanläggning för elektromobilitet och därmed mycket viktig för fordonsindustrins omställningsarbete. SEEL kommer att stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft och bidra till att Sverige även fortsättningsvis ligger i framkant när det gäller innovationer inom transportsektorn, säger Pia Sandvik, VD RISE.

– Mycket positivt att ytterligare en pusselbit är på plats. För att kunna leverera världsledande kompetens inom elektrifierade transporter behöver vi nu också säkra förutsättningarna för akademisk forskning och utbildning av högsta internationell klass. Det kräver nya offentliga forskningsresurser inom SEEL:s verksamhetsområde, säger Stefan Bengtsson, rektor och vd för Chalmers.