Kontaktperson
Yvonne Aitomäki
Senior forskare
Kontakta YvonneZEvRA kommer att demonstrera en harmoniserad cirkularitetsmetodik som möjliggör utbytbarhet och reproducerbarhet i hela Europa. Metodiken och tillverkningsteknologierna kommer att stödjas av digitala verktyg och valideras på en fullständig cirkulär bil, som integrerar 8 prototypkomponenter som täcker 84% av den totala bilmaterialmixen.
Elfordon (EVs) förväntas utgöra 75% av nya bilar som registreras i Europa år 2030, stödda av stora marknaders regleringar för utfasning av förbränningsmotorbilar. Samtidigt producerar tillverkningen av EVs 80% högre CO2e-utsläpp jämfört med ICE-bilar.
ZEvRA kommer att möjliggöra samarbetet mellan fem stora OEMs, stödda av ledande europeiska universitet och nyckelaktörer från alla delar av värdekedjan (och tre 2ZERO-partnerskapsmedlemmar) och kommer att demonstrera en harmoniserad cirkularitetsmetodik som möjliggör utbytbarhet och reproducerbarhet i hela Europa. Metodiken och tillverkningsteknologierna kommer att stödjas av digitala verktyg och valideras på en fullständig cirkulär bil, som integrerar 8 prototypkomponenter som täcker 84% av den totala bilmaterialmixen. ZEvRAs innovationer syftar till att förbättra nollutsläppstillvägagångssätt i livscykeln och värdekedjan för minst 59% av europeiska EVs år 2035.
ZEvRAs huvudmål är att förbättra cirkulariteten för lätta elfordon (EVs) genom hela deras värdekedja, från materialförsörjning och tillverkning till slutet av livscykeln (EoL) processer, vilket överensstämmer med Europeiska unionens mål att uppnå noll CO2e-utsläpp år 2035, särskilt i EV-värdekedjan. För att göra detta kommer ZEvRA att utveckla en Design for Circularity (DfC) metodik och en holistisk cirkularitetsbedömning som syftar till att förbättra produktionen av elfordon (EVs) baserat på 9Rs. Denna metodik kommer att valideras genom att utveckla nollutsläppslösningar för de viktigaste bilmaterialen, som täcker > 84% materialmix: stål, tre versioner av aluminium (smide, gjutning och skum), termoplastkompositer (lång och kontinuerlig fiberförstärkt), ofyllda/kort fiberplaster, glas, däck och sällsynta jordartsmetaller (REE). Škoda Enyaq kommer att användas som baslinje för utvecklingen av nya teknologier i detta projekt.
Dessa lösningar kommer att stödjas av en uppsättning digitala verktyg för att stödja tillverkningen av användningsfallen, bedömningen av cirkularitet, spårbarhet och den virtuella integrationen av komponenter i ett fullt reproducerbart fordon. För att maximera räckvidden för vår metodik och nollutsläppslösningar kommer ZEvRA att utveckla ett dedikerat utbildnings- och kompetensutvecklingsprogram för fordonsindustrins arbetskraft och akademi, tillsammans med aktiviteter som syftar till att öka medvetenheten och acceptansen av de föreslagna nollutsläppslösningarna. Slutligen kommer cirkulära affärsmodeller som riktar sig mot EoL och logistik att utvecklas för att förbättra den ekonomiska genomförbarheten av cirkularitet i EVs.
RISEs roll i projektet
ZEvRAs arbetsplan är organiserad i sju arbetspaket (WPs). Förutom att stödja partnerna i de olika WPs, leder RISE WP2, Digitala verktyg. WP2 fokuserar på utvecklingen av olika simulerings- och modelleringstekniker för att förutsäga egenskaper och prestanda hos material och komponenter som används i 3 av användningsfallen – prototyper (WP4). Dessutom kommer WP2 att automatisera systematiseringen av LCT-bedömningen av R9-strategier definierade i WP1 (Cirkulär ekonomimetodik), och kommer också att utveckla en DPP specifik för fordonskomponenter.
Inom WP2 kommer RISE att utveckla modeller för att skapa digitala tvillingar av återvunna kompositmaterial med både långa och korta fiberkompositer. RISE kommer också att undersöka potentialen att simulera kristallinitet i de fyllda och ofyllda plaster som används i de olika demonstratorfallen.
ZEvRA
Pågående
Delatagare
3 år
11 382 948.50 €
UNIVERSITY OF NORTHUMBRIA AT NEWCASTLE, FUNDACIO EURECAT, BAY ZOLTAN ALKALMAZOTT KUTATASI KOZHASZNU NONPROFIT KFT, ALMA MATER STUDIORUM - UNIVERSITA DI BOLOGNA, SKODA AUTO AS, RKW Sachsen GmbH Dienstleistung und Beratung: Katharina Schoeps, FAURECIA AUTOMOTIVE COMPOSITES, EDAG ENGINEERING GMBH, Havel metal foam GmbH, RAFFMETAL SPA, TECHNISCHE UNIVERSITAET BRAUNSCHWEIG, FARPLAS OTOMOTIV ANONIM SIRKETI, BENTELER AUTOMOTIVE RAUFOSS AS, NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET NTNU, TOYOTA MOTOR EUROPE NV, PSA AUTOMOBILES SA, AUTOMOTIVE PARTS REMANUFACTURERS ASSOCIATION EUROPE, CENTRO RICERCHE FIAT SCPA, POLYMERIS, ENDURANCE AMANN GMBH, TEKNOLOGIAN TUTKIMUSKESKUS VTT OY, POLITECNICO DI MILANO, TURKIYE SISE VE CAM FABRIKALARI AS, CONTINENTAL REIFEN DEUTSCHLAND GMBH, VOLKSWAGEN AKTIENGESELLSCHAFT, BAX INNOVATION CONSULTING SL
European Union (Horizion Europe)
FRAUNHOFER GESELLSCHAFT ZUR FORDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG EV