Kontaktperson
Martin Kivijärvi Sundin
Forskare
Kontakta MartinProjektet syftar till att utveckla, tillverka och testa en avancerad ledskena för nästa generations flygmotorer från GKN.
Projektet fokuserar på två huvudområden: tillverkningsmetoder och materialsystem. Det introducerar nya förstärkningsmaterial som kan förbättra prestanda och minska vikten jämfört med traditionella förstärkningar. Även om dessa moderna material är kommersiellt tillgängliga, används de ännu inte i stor utsträckning inom flygindustrin. Användningen av dessa lätta kompositmaterial kan avsevärt minska vikten på flygplan och motorer, vilket leder till lägre CO2- och växthusgasutsläpp. Detta ligger i linje med Flightpath 2050 Europas vision för flyg och andra klimatmål för 2050.
En innovativ lösning är Gapped UD-materialet från Oxeon. En högpresterande UD kolfiberväv med kontrollerade glapp i väven för bättre hartsflöde i t.ex. RTM injicering. En annan aspekt av projektet är introduktionen av metalldelar, såsom ändbeslag och framkanter, där nya limningsmetoder kommer att utvecklas och testas.
Projektet är uppdelat i flera aktiviteter och går från småskaliga tester till tillverkning av ledskenor under de 18 månader projektet pågår. Den grundläggande studien av materialkompaktering, permeabilitet samt sammanfogning av komposit/metal kommer att klargöra nyckelparametrarna för att tillverka avancerad ledskenor i full skala.
Projektet kommer visa hur nya material och limningstekniker kan användas i nästa generations flygmotorer och stärka samarbetet mellan projektkoordinatorn Oxeon samt projektets deltagare GKN Aerospace Sweden och RISE AB, vilket förbättrar konsortiets och Sveriges position inom den globala flygindustrin.
CACTUS
Pågående
Region Norrbotten
Ledare av delprojekt
18 månader
1 365 000 SEK
Erik Sandlund Runar Långström Magnus Edin Jesper Eman