Kontaktperson
Emmanuel Okwori
Forskare
Kontakta Emmanuel
Sveriges vatten- och avloppssystem står inför stora utmaningar. Med en underhållsskuld på 10 miljarder och ett investeringsbehov fram till 2040 på 560 miljarder behövs verktyg för att kunna förutse risker och fatta beslut på ett sätt som gör att resurserna används där de gör som mest nytta. Kan en interaktiv spelsimulering vara vägen framåt?
Det är flera områden som spelar in samtidigt i den utmaning Sveriges vatten- och avloppsnät står inför. Det handlar om åldrande infrastruktur, eftersatt underhåll, klimatförändringar och brist på kompetent arbetskraft.
– Många förstår inte hur illa det är ställt och de tänker kanske inte på riskerna som samhället står inför kopplat till detta. Går våra rör sönder blir det inget vatten i kranen, inga spolningar på toaletten och så vidare. Samhället stannar upp, säger Emmanuel Okwori, forskare på RISE som leder forskningsprojektet “Datadriven tillgångsförvaltning genom gamification”.
Nästan 70% av vattenrören som ligger nedgrävda under svenska vägar börjar närma sig 100 år gamla – den tidsgräns när de borde bytas ut. Men att byta alla rör på en gång är otänkbart och kräver enorma investeringar. Här krävs nya sätt att göra smarta prioriteringar för att komma vidare.
Många tänker inte på hur illa det är ställt. Går våra rör sönder stannar samhället upp.
Förutom en åldrande och eftersatt infrastruktur har vi i Sverige även en komptensbrist inom området.
– De som har rätt kunskap har inte tid att ta sig an de här enorma problemen och samtidigt utforska nya arbetssätt och verktyg. Även om datan finns och numera även hjälpmedel i form av AI och ML (Machine Learning) är det också något man behöver lära sig att använda. Här började idén med ett spel väckas, förklarar Emmanuel Okwori.
RISE driver forskningsprojektet “Datadriven tillgångsförvaltning genom gamification”, som finansieras av forskningsrådet Formas. Syftet är att utveckla en interaktiv spelsimulering som ska visa hur datadrivna modeller kan användas för att planera och prioritera underhållsinsatser. Förhoppningen är att spelet även ska kunna användas som ett pedagogiskt verktyg för kompetensutveckling inom kommunala och privata VA-organisationer.
– Spel som metod är ofta underskattat och kan fördjupa förståelsen för scenariohantering och stärka lärandet, om det är utvecklat med god speldesign. Därför var det naturligt för oss att vända oss till ett etablerat dataspelsföretag för att ta fram spelet, säger Björn Flintberg, forskare på RISE som ansvarar för spelsimulatorns utveckling inom ramen för projektet.
Att skapa en interaktiv prototyp för underhållsplanering inom VA innebär att vi kan hjälpa branschen att minska kostnader.
Pär Hultgren, VD för Skellefteå-baserade Gold Town Games som utvecklar spelet tillsammans med RISE kommenterar:
– Vi ser mycket fram emot att kombinera vår spelutvecklingsexpertis för managerspel med RISE forskningskapacitet. Att kunna skapa en interaktiv prototyp för underhållsplanering inom VA innebär att vi kan hjälpa branschen att minska kostnader, optimera resurser och bygga för hållbar tillväxt.
Prototypen väntas vara klar under första halvåret 2026 och kommer därefter att testas tillsammans med representanter från VA-sektorn. Målet är att visa hur AI-baserade modeller kan stödja beslutsfattande och bidra till mer hållbar resursanvändning.
– Med den åldrande infrastrukturen i Sveriges VA-system och stora investerings- och underhållsbehov är det avgörande att kunna förutse risker och fatta beslut baserade på data, vilken kan spara samhällsresurser och förbättra underhållsarbetet, säger Emmanuel Okwori på RISE.