Kontaktperson
Lisa Bour
Avdelningschef
Kontakta LisaEU:s nya regelverk, inklusive Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), ställer ökade krav på produkters hållbarhet, transparens och spårbarhet i hela värdekedjan.
Vi hjälper er att tolka EU-kraven och omsätta dem i praktiska arbetssätt – från struktur för digitala produktpass till kommunikation i leverantörsledet.
Digitala produktpass (DPP) är en central del av EU:s nya ekodesignförordning, Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR). Syftet med regelverket är att öka spårbarhet, transparens och cirkularitet i hela värdekedjan – från tillverkare till återvinnare. För att möta de nya kraven behöver företag veta vilken information som ska samlas in, hur den kan kvalitetssäkras och delas vidare på ett effektivt sätt.
Tjänsten riktar sig till företag som vill fördjupa sin förståelse för ESPR och dess påverkan på kraven kring digitala produktpass. Vi erbjuder stöd både i tolkning av lagstiftningen och i det praktiska arbetet med att förbereda, strukturera och implementera DPP. Målet är att stärka ert hållbarhetsarbete och er affärsutveckling, samtidigt som ni säkerställer regelefterlevnad utifrån era behov och förutsättningar.
Vi erbjuder kunskap och processtöd kopplat till digitala produktpass och ekodesignrelaterade frågor. Tjänsten anpassas efter ert nuläge – från översiktlig introduktion till fördjupat arbete med digitala produktpass och ekodesign.
Det digitala produktpasset är inte bara ett kommande lagkrav. Det är också en möjlighet att öka er konkurrenskraft genom förbättrad transparens, hållbarhet och spårbarhet.
Kontakta oss gärna för en första genomgång. Vi anpassar stödet efter era förutsättningar.
ESPR är en EU-lagstiftning som trädde i kraft i juli 2024 och syftar till att göra produkter mer hållbara. Den ställer krav på hållbar design, produktens livscykel och transparens gällande hantering av osålda produkter.
ESPR omfattar de flesta produkter på marknaden med undantag för läkemedel, livsmedel och foder.
Ett digitalt produktpass är en uppsättning av hållbarhetsdata som underlättar utveckling av cirkulära produkter och affärsmodeller. Det innehåller information om produktens tillverkning, sammansättning, hållbarhet och möjligheter till återvinning, och syftar till att förbättra transparens och ansvarstagande längs värdekedjan.
Digitala produktpass ökar transparens och effektiviserar informationsdelning längs hela värdekedjan. Förutom att underlätta lagefterlevnad och hållbarhetsarbete hjälper de till att öka konkurrenskraften på en marknad där hållbarhet blir allt viktigare.