Kontaktperson
Hampus Alfredsson
Researcher
Kontakta HampusProjektets övergripande mål är att bidra med kunskap för att elvägar för tung trafik skall kunna etableras i stor skala och på så sätt möjliggöra en omställning till ett fossilfritt och energieffektivt transportsystem närmast fritt från emissioner.
Initialt skulle projektet fokusera på elväg för väg E22 i Blekinge. Under projektets gång har arbetet istället utvidgats till ett nationell perspektiv, inklusive E22. Således är resultaten i hög grad intressanta för elvägar generellt.
Enligt Sveriges klimatmål ska transportsektorns CO2-utsläpp vara helt eliminerade 2045. Elektrifiering av tunga fordon har potential att vara central i utvecklingen. Idag pågår flera tester med olika tekniker och gemensamt för dessa är att försöka förstå vilka frågeställningar och problem en fullskalig implementering kan komma att stöta på.
Projektets mål är att skapa ett välgrundat och brett beslutsunderlag inför etablering av framtida storskalig utrullning av elvägar i Sverige. Man vill visa på hur en elvägsimplementering kan ske. Beslutsunderlaget kommer att omfatta ekonomiska, juridiska och skattemässiga aspekter. Det kommer också identifiera förutsättningar och barriärer, samt föreslå lösningar för att möjliggöra en snabb implementering av elvägar. Dessutom kommer man att se hur man kan utvärdera och verifiera samhällsnyttan. Arbetet kommer att innebära strukturerade litteraturstudier, modellering, intervjuer, enkäter, workshops och seminarier med inbjudna experter. Resultatet kommer att utvecklas i samverkan mellan forskningsaktörer och behovsägare, bidra till Trafikverkets Program för Elektrifiering samt nyttjas av aktörer inom elvägsområdet.
Projektet koordineras av NetPort Science Park och samverkanspartners är Netport Science Park, BTH & RISE. Projektet inkluderar externa experter från EY och Örebro Universitet, samt Sweco som extern utvärderare. Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) samt Region Blekinge.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Den 15 november 2022 ägde projektets digitala externa resultatkonferens rum. Deltagare fick ta del av projektets intressanta forskningsresultat och insikter om elvägar och dess roll i elektrifieringen av tunga vägtransporter. Presentationerna adresserade såväl praktiska aspekter av elvägsimplementation, som intressent- och marknadsanalyser, systemstudier och framtidsscenarier för nationell utrullning av elvägar samt dess interaktionseffekter med batterielektriska lastbilar och annan laddinfrastruktur.
Inspelning av konferensen och talarnas presentationsmaterial finns att ta del av i efterhand nedan.
Riskanalys [Henrik Sällberg, BTH] (pdf, 794.81 kB)
Hur kan elvägar bli socialt hållbara [Eva Lövstål, BTH] (pdf, 1.12 MB)
Utvärderingsmetod [Kristina Holmgren, RISE] (pdf, 1.15 MB)
Stakeholder and Market Analyses [Bobby Chen, RISE] (pdf, 1.39 MB)
Incitament och Betalningsvilja [Eva Lövstål, BTH] (pdf, 524.39 kB)
Genomförandeformer [Henrik Sällberg, BTH] (pdf, 812.94 kB)
Upphandlingsformer [Kristin Skjutar, EY] (pdf, 837.88 kB)
GFS E22
Avslutat
Region Blekinge
Projektdeltagare
Avslutat
11,8 MSEK (14,8 MSEK inkl. fortsättningsprojekt)
NetPort Science Park, Blekinge Tekniska Högskola, EY (extern expert), Örebro Universitet (extern expert), Sweco (extern utvärderare)
Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Region Blekinge
Hampus Alfredsson Kristina Holmgren Jakob Rogstadius Maria-Angeliki Evliati