Kontaktperson
Emanuel Glans
Forskare
Kontakta Emanuel
Elektrifiering av fordonsflottan sker i allt snabbare takt, bland annat av miljöskäl. Utsläppen under framdriften är ju noll. Hur det ser ut i andra delar av livscykeln och var man bör rikta förbättringsarbete för att få största möjliga miljönytta totalt sett, kan undersökas med livscykelanalys.
RISE har stor erfarenhet av livscykelanalys av batterier från flera svenska och internationella projekt, se litteratur till höger. En lärdom är att livscykelanalys behövs för att väga indirekta utsläpp i körcykeln (läs från produktionen av elektricitet) mot utsläpp i produktionsfasen. Med en elmix motsvarande världsgenomsnittet har en elbil idag mycket större klimatpåverkan under körcykeln än under tillverkningen. Batteriets och laddningens effektivitet har därför en avgörande betydelse för total klimatpåverkan. Så alla åtgärder att minska miljö- och klimatpåverkan av batteriproduktionen måste vägas mot eventuella tapp under körcykeln. Det kan vi göra med livscykelanalys.
Under åren 2022-2027 deltar RISE med bland annat livscykelanalys i tre Horizon-projekt på EU-nivå om batterier: BatWoMan, NoVoC and GIGABAT.
Vill du ha hjälp med att ta fram en koldioxidavtrycksdeklaration enligt EU:s batteriförordning? Läs mer på denna sida: Beräkning av koldioxidfotavtryck (carbon footprint) enligt batteriförordningen EU2023/1542 | RISE
Rapporter och artiklar från tidigare projekt inkluderar:
Prospective Life Cycle Assessment of a Structural Battery (pdf, 2.86 MB)
Life cycle assessment of electric vehicle batteries (pdf, 2.96 MB)
LCA of Scope-lib recycling (pdf, 1.99 MB)