Kontaktperson
Anna Sirkka
Affärsutvecklare
Kontakta AnnaI workshopen introduceras ni till konkreta och inspirerande verktyg för att analysera användarens resa före, under och efter interaktion med produkt eller tjänst.
Människor är olika, hur vi fungerar, vad vi upplever och vilka behov vi har. Vid utveckling av en tjänst eller produkt är det värdefullt att titta på erbjudandet ur flera perspektiv. Stöter användarna på hinder i något steg? Kan vi komplettera erbjudandet för att möta fler behov eller förhöja upplevelsen ytterligare?
Workshopen passar företag, kommuner och organisationer som önskar praktisk kunskap om hur produkter och tjänster kan utvecklas utifrån behov och upplevelser hos användarna (exempelvis kunder, besökare eller invånare).
Genom att förstå användarnas upplevelse ökar förutsättningarna för att skapa en attraktiv och tillgänglig produkt, tjänst eller plats.
Med stöd av handledare från RISE, och en tydlig steg-för-steg-metod, kartlägger ni er utvalda produkt/tjänst på plats under workshopen. Genom att titta på erbjudandet ur användarnas perspektiv blir styrkor och möjligheter till utveckling ofta tydligare.
Workshopen tar ca 3 timmar och hålls antingen i våra lokaler i Piteå eller på annan överenskommen plats. Det är en fördel om de som deltar har olika funktioner inom företaget för att nyttja olika perspektiv och kunskaper. Workshopen lämpar sig för allt från 3-20 personer, men ju fler som deltar desto mer givande kan diskussioner och insikter bli.
Workshopen bygger på korta teoretiska genomgångar varvat med eget arbete utifrån ett case som företaget själva har valt att fokusera på.
Med stöd av RISE handledare och metoder tas följande fram:
En persona som beskriver en representant för användarna av tjänsten/produkten
Ett scenario som beskriver ett händelseförlopp
En upplevelsekarta över användarens interaktion med tjänsten/produkten
Identifiering av punkter som kan förbättras
I slutet av workshopen presenteras även metoder för vidare utveckling och idéskapande.
Upplägget på workshopen gör att deltagarna får kunskap om metoden, nya insikter kring ett eget case samt blir rustade att använda kunskapen på egen hand efteråt, exempelvis för att titta på samma tjänst men ur en annan användares perspektiv eller att utveckla de svagheter som identifierats.
Deltagarna får en grundläggande förståelse för interaktionsdesign och använderdriven design innefattande metoder för att:
förstå användaren
kartlägga användarens upplevelse och behov
arbeta normkritisk
utveckla nya idéer
För mer information och bokning kontakta oss på RISE. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan.
Workshopen Upplevelsen ger en praktisk introduktion till metoder för produkt- och tjänsteutveckling med användaren i centrum.
Design, Tjänsteinnovation
Pris vid offertförfrågan
Datum för workshop bokas i dialog med beställare.
Inför workshopen väljer deltagarna en ny eller befintlig produkt/tjänst som de vill utveckla. Under workshopen appliceras metoderna direkt på det aktuella caset.
Val av lämpligt case görs med stöd av handledare från RISE.