Kontaktperson
Sten Stenbeck
Senior Projektledare
Kontakta Sten
För att skapa en hållbar och rättvis vattenfördelning krävs samarbete och en tydlig bild av vattentillgången. Projektet utgår från konceptet ”vattenbudget”, en metod som bygger på aktuell kunskap om tillgång och uttag av vatten, med målet att möta behoven hos både samhälle och ekosystem.
Ett fungerande samhälle är beroende av en trygg och resilient vattenförsörjning. Klimatförändringar påverkar vattentillgången, med fler och längre perioder av torka och vattenbrist, men också fler skyfall och översvämningar. De senaste årens låga nederbörd har lett till vattenbrist i flera delar av Sverige.
När vatten blir en bristvara uppstår målkonflikter kring vattenanvändning, särskilt i områden med många uttag och känsliga resurser. Det blir tydligt att Sveriges vattenresurser inte är obegränsade. Dagens system med statiska tillstånd och vattendomar, baserade på principen ”först på plats” snarare än ”störst samhällsnytta”, hindrar en rättvis fördelning och hållbar vattenförvaltning.
För att kunna upprätta vattenbudgetar krävs:
Informationen måste delas med vattenanvändare och beslutsfattare. En kostnadseffektiv och prioriterad fördelning av vatten behöver stödjas av lagar, regler och ekonomiska styrmedel som speglar politiska prioriteringar på lokal och regional nivå.
Projektet etablerar ett omställningslabb som utvecklar dessa frågor och bidrar till målen inom Water Wise Societies, särskilt målet om resilient vattenförsörjning och hantering.
Förstudien (2024–2025) identifierade stora kunskapsluckor:
Planering och prioritering av vattenförsörjning ska underlättas av tillgängliga underlag om vattentillgång och behov. Det ger tryggare hantering av vatten på nationell, regional och lokal nivå – både i vardagen och vid kris.
Vid projektets slut ska det finnas:
Projektet fokuserar på fallstudier i Skåne och Göteborgsregionen, men metoderna ska kunna skalas upp nationellt. Rutiner för informationsansvar och uppdatering etableras. Dialoger med vattenanvändare, kommuner, regioner och myndigheter säkerställer att informationen används för att skapa en resilient vattenförsörjning och hantering.
Vid projektets slut har ett tematiskt Omställningslabb etablerats. Här står information och bearbetning av data om vattenresurser i fokus, som grund för vattenbudgetar och beslut om vattenuttag.
Labbet samlar aktörer som tillsammans driver vidare arbete i pågående och nya utvecklingsprojekt, policylabb och forskningsstudier. Målet är ett enklare och mer strukturerat beslutsfattande kring fördelning av vattenresurser, baserat på behov och vattnets naturliga kretslopp, i linje med de utvecklingsområden som identifierades i förstudien.
För att skapa en hållbar vattenanvändning krävs nya arbetssätt och beteenden, grundade i förståelsen av vattnets värde. Dessa ska förankras hos vattenanvändare, beslutsfattare och allmänheten.
Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) har en samordnande roll för förbundets medlemskommuner i VA- och vattenvårdsfrågor samt regional planering, och bidrar i projektet med projektledning och koordinering samt till utveckling av samarbetsprocesser. Deltagandet är baserat på en långsiktig politisk inriktning för sakområdet. GR utgör även kansli för vattenråden i Mölndalsån, Säveån samt Göta älv.
Region Skåne deltar för att bidra till innovation av samarbetsprocesser och ökat kunskapsunderlag inom vattenförvaltning och som underlag för regional fysisk planering. Sakområdet är utpekat i regionala utvecklingsstrategin (RUS), Regionplan 2022-2040 samt i den näringslivs- och kompetensförsörjningsstrategi som behandlas politiskt september 2025.
Den regionala dricksvattenproducenten Sydvatten deltar för att bidra till innovation av samverkansprocesser och beräkningsmodeller samt ökat kunskapsunderlag inom vattenförvaltning. Deltagande är kopplat till organisationens strategiska plan gällande uppströmsarbete, utveckling av vattenförvaltning och vattenbalanser. Sydvatten deltar i vattenråd för bl.a. Kävlingeån.
Kristianstads kommun, med representanter från VA-avdelningen och från Kommunledningskontoret, deltar för att bidra till innovation av samarbetsprocesser och ökat kunskapsunderlag inom vattenförvaltning. Kristianstads kommun samordnar Grundvattenrådet för Kristianstadslätten.
Kungsbacka kommun deltar för att bidra till innovation av samarbetsprocesser och ökat kunskapsunderlag inom vattenförvaltning. Kommunen leder även arbetet med vattenråd för Kungsbackaån.
Lösningsägare, möjliggörare och förvaltare:
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) deltar för att öka kunskapsunderlaget om metoder för bedömning av vattenvolymer och innovativ/adaptiv vattenförvaltning, samt implementering och förvaltning av resultat. SMHI producerar beslutsunderlag och utför tillämpad
forskning inom hydrologi som bidrar till en god samhällsplanering, minska sårbarheten i samhället och att miljökvalitetsmålen nås.
Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) deltar för att öka kunskapsläget om grundvatten, bidra till innovation av samarbetsprocesser och beräkningsmetoder/modelleringar samt koppling till vattenförvaltning.
Sveriges forskningsinstitut RISE, Research Institutes of Sweden, deltar i projektledning och bidrar med kompetens inom forskning och innovation av samarbetsprocesser inom vattenförvaltning. Deltagandet är baserat på RISE uppdrag att främja offentlig sektors förnyelse och förmåga att bidra till lösningar på samhällets utmaningar tillsammans med näringslivet.
Länsstyrelsen i Västra Götalands län tillsammans med Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikt deltar för att bidra till innovation av samarbetsprocesser och förbättrat kunskapsunderlag samt implementeringsprocesser inom vattenförvaltning.
Branschorganisationen Svenskt Vatten samlar VA-organisationerna i Sverige och deltar för att bidra till innovation och förankring av samarbetsprocesser och ökat kunskapsunderlag inom vattenförvaltning, särskilt sett till dricksvattenproducenters och industriers vattenanvändning.
Chalmers Tekniska Högskola deltar i projektet för att bidra till utveckling av beslutsprocesser samt ökat kunskapsunderlag för hållbar vattenförvaltning samt för kvalitetsgranskning av metod- och modellutveckling. Projektdeltagandet ligger i linje med forskningsstrategier.
Övriga aktörer i Referensgrupp
En referensgrupp bidrar med fler perspektiv till projektet och med förankring av projektets resultat. Där ingår Göteborgs stad Kretslopp
och vatten, Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Syd, Havs- och Vattenmyndigheten (HaV), Lunds Tekniska högskola (LTH), Länsstyrelsen i Skåne och Vattenmyndigheten Södra Östersjön.
Vatten i balans
Pågående
Arbetspaketledare och utredare
Tre år
5 349 044 SEK
Region Skåne, Sydvatten AB, Kristianstad kommun, Kungsbacka kommun, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI), Sveriges Geologiska Undersökning (SGU), Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikt, Svenskt Vatten (branschorganisation), Chalmers Tekniska Högskola, Göteborgs stads förvaltning, Kretslopp och vatten, Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Syd, omfattande LRF Jönköping, LRF Skåne och LRF Sydost, Havs- och Vattenmyndigheten (HaV), Lunds Tekniska högskola (LTH), Länsstyrelsen i Skåne, Vattenmyndigheten Södra Östersjön
Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, genom programmet Water Wise Societies, Utlysningen är en del av Energimyndighetens, Formas och Vinnovas gemensamma satsning Impact Innovation. Det är en aktörsdriven och långsiktig kraftsamling som ska bidra till global konkurrenskraft genom omställning för hållbar utveckling.
Vatten i balans - Förstudien 2024-2025
Sten Stenbeck Teresa Kalisky David Eveborn Niklas Thidevall