Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Perception, tribologi och psykofysik

Leverera önskvärda perceptionsupplevelser till slutanvändare genom ökad förståelse för hur materialegenskaper och processparametrar påverkar hur de känns.

Inköpsbeslut påverkas mycket av den multisensoriska upplevelsen kopplad till produkten. Hur produkten ser ut, smakar, luktar, låter och känns är alla viktiga för en positiv slutupplevelse. Att haptiskt (genom känselsinnet) kunna särskilja produkter gentemot en konkurrents har blivit allt vanligare, och ett sätt som ytterligare kan stärka ett varumärke. Fördjupad förståelse av kopplingen mellan fysiska egenskaper hos material och ytor, processegenskaper och perceptionsupplevelser behövs för att kunna styra upplevelsen hos kund.

Små ändringar kan påverka hela känslan

Små ändringar i kemi eller textur kan användas för att skapa märkbara skillnader i upplevelsen av produkter, särskilt när det gäller känselsinnet. Därför är förståelse av kopplingen mellan fysiska egenskaper och upplevelsen en viktig del i design av olika typer av produkter som på något sätt kommer i kontakt med huden eller händerna, till exempel kosmetik, kläder, papper, bilinteriör, beläggningar och förpackningar. På RISE kan vi hjälpa kunden att förstå vad i din produkt som bör ändras och hur det bör göras för att påverka och styra känselupplevelsen på ett visst sätt. Vi kan även hjälpa kunden att hitta modeller för hur en perceptionsupplevelse kan förutbestämmas utifrån instrumentella mätningar.

Vår metod för att utveckla perceptuella upplevelser

På RISE har vi gedigen kunskap och expertis inom ytanalys, inkluderat fysikalisk och kemisk karakterisering, statistik, mätningar av hudens egenskaper, tribologi, kvantifiering av perceptuella attribut samt experimentell försöksdesign. Vår tvärvetenskapliga strategi bygger på dessa kunskaper för att karakterisera relevanta fysikaliska och kemiska egenskaper som kan kopplas till den mänskliga upplevelsen av produkten vid dess användning.

Om ni jobbar med oss kan vi skapa verktyg som kan hjälpa er att förstå vilka perceptuella upplevelser som är viktiga och hur ni kan styra, kontrollera och prediktera dem i er produktutveckling. Vi genomför skräddarsydda projekt utifrån er frågeställning kopplat till att kunna styra haptiska egenskaper i syfte att leverera en önskad känsla hos kund.


Relaterat

Berättelse

Kan man göra glas skönare att ta på?

Hur små skillnader kan det mänskliga fingret känna? Kan vi ändra ytkemin på glas för att få en mer angenäm känsla när du använder till exempel din mobiltelefon? Svaret är ja, och nyckeln till användarvänlighet heter friktion.
Berättelse

Konsten att leverera rätt känsla av en instrumentbräda

Hur produkter upplevs med fingertopparna spelar stor roll när vi står inför ett köpbeslut. När man designar och utvecklar nya produkter är det därför värdefullt att veta vilka egenskaper man kan ändra på och hur de ska ändras för …
Berättelse

Ny metod mäter vår förmåga att känna

Vi vet idag inte exakt hur känseln påverkas av vårt åldrande. Forskare vid RISE och L'Oréal har utvecklat en ny metod för att kvantifiera den taktila skärpan med hjälp av aktiv beröring. Man mäter förmågan att med fingrarna skilja…
Berättelse

Var i huden hamnar ämnena i din hudkräm?

Om du stryker på en kräm eller ett läkemedel på huden - hur långt tränger det in, och var hamnar det? En ny metod för att undersöka hur främmande ämnen tas upp genom huden kan komma att få avgörande betydelse för utformningen av b…

POPFREE Ski Goes Global

Projektet POPFREE Ski Goes Global ska bana väg för minskad användning av PFAS i skidvalla inom skidåkning, på internationell tävlingsnivå.
Berättelse

Går det att styra hur en hudkräm ska kännas?

Hur känns din hudkräm när du applicerar den? Känns den fet eller tunn, sjunker den snabbt in i huden eller är den kladdig länge? Hur din hudkräm känns är ett resultat av formulering, ett noga urval av ingredienser som samspelar fö…