Kontaktperson
Martin G. H. Gustavsson
Enhetschef SEEL
Kontakta MartinFordonstillverkaren Scania har stort fokus på att utveckla elektriska fordon – fordon som kunderna förväntar sig ska klara allt längre körsträckor i alla slags klimat. För att accelerera utvecklingen av hållbara transporter har Scania varit en aktiv partner i bildandet av det nationella testcentret SEEL.
– Vi ser ett stort behov av testbädden på marknaden, och är stolta över den resa SEEL gör tillsammans med oss partners och kunder, säger Johan Karlsson, Head of Test Cell Operation E-mobility på Scania.
Scania har utvecklat transportlösningar för människor och gods i över 130 år. Med målsättningen att minst hälften av bolagets globala försäljning ska bestå av helelektriska fordon år 2030, satsar Scania stort på elektrifiering. Detta för att möta de globala hållbarhetsmålen, minska utsläpp och skapa långsiktigt lönsamma transportlösningar. Elektrifiering ses som en nyckel för att minska växthusgasutsläpp och lokala luftföroreningar, samtidigt som det erbjuder ekonomiska fördelar för kunderna.
Som en av initiativtagarna till SEEL har Scania varit med och byggt upp verksamheten, och som samverkanspartner har man nu ett tätt samarbete på den fortsatta resan tillsammans.
– På Scania ser vi oerhört positivt på SEELs utveckling och är glada att vi utgör en viktig partner i att fortsätta bygga kompetens i Sveriges testbädd för elektromobilitet. Detta är något vi ser ett stort behov av på marknaden, säger Johan Karlsson på Scania.
Jag är mycket imponerad över hur långt SEEL har kommit på den här korta tiden.
SEEL hjälper Scania med att bland annat testa kapacitet och livslängd på deras fordonsbatterier och elektriska drivlinor samt i utvecklingen av nya komponenter inom elektriska fordon, i nära samarbete med Scanias experter.
– Detta gör vi i våra tre testanläggningar som finns i Nykvarn, Säve utanför Göteborg och i Borås. Där har vi ett stort antal testkammare för battericeller, -moduler och hela batteripack som kan utsätta batterierna för olika belastning och laddcykler vid olika temperaturer så som termisk och mekanisk säkerhetsprovning, berättar Danijel Miljanovic, Chef Energilager på SEEL.
– Jag är mycket imponerad över hur långt SEEL har kommit på den här korta tiden. Vi skrev avtal om anläggningarna 2021 och redan 2024 är de ’up and running’. För att möta kundernas behov framåt ser vi stor potential i att vara dynamisk och anpassningsbar för att få ut det mesta i utbytet mellan näringsliv och akademi – där blir SEEL en viktig arena, säger Johan Karlsson på Scania.
SEEL har en provningsinfrastruktur som gör det möjligt att utföra teknisk forskning, konceptutveckling och provning av tekniska komponenter och system. Ett exempel är testcellen CVHD (Complete Vehicle Heavy Duty) där kunder har möjlighet att ta in hel lastbil eller buss och utsätta den för olika temperaturklimat med simulerade körningar på olika vägar, med olika laster.
SEEL Swedish Electric Transport Laboratory AB är ett aktiebolag som ägs av RISE Research Institutes of Sweden AB tillsammans med stiftelsen Chalmers tekniska högskola. SEEL erbjuder teknisk provning och analys avseende elektromobilitet och energilagring. Med sin provningsinfrastruktur bedriver SEEL verksamhet som möjliggör teknisk forskning och konceptutveckling, initierar och genomför forskning och utveckling samt provning av tekniska komponenter och system. SEEL erbjuder och genomför testning av elmotorer, kraftelektronik, elektriska drivlinor samt helbilsprovning för personbilar, lastbilar, bussar och andra farkoster. Läs mer om SEEL.
Scania är en global tillverkare av tunga lastbilar, bussar och industri- och marinmotorer. Företaget grundades 1891 och har sitt huvudkontor i Södertälje, Sverige. Scania är känt för sina hållbara transportlösningar och sin starka fokus på innovation, kvalitet och kundanpassning. Med verksamhet i över 100 länder kombinerar Scania avancerad teknik med lång erfarenhet för att möta dagens och framtidens transportbehov. Företaget är en del av Traton Group. Läs mer om Scania.