Mari Eriksson
Projektledare

Mari Eriksson är projektledare vid RISE med fokus på mobilitet, trafiksäkerhet och ADS certifiering. Hon arbetar aktivt med utveckling och genomförande av test- och forskningsaktiviteter hos AstaZero, RISE:s fullskaliga testanläggning för framtidens fordonssystem. Mari har en bakgrund inom teknik och projektledning, och har lett flera strategiska initiativ inom området säker automation.
Hon är projektledare för Vinnova-finansierade projekt som EVIDENT, SEVVOS och SAFRAN, där hon samordnar aktörer från industri, akademi och offentlig sektor för att utveckla metoder och verktyg för testning, simulering och certifiering av automatiserade fordonssystem. Projekten adresserar bland annat trovärdighet i simulering, standardisering av testdomäner och säkerhetsargumentation för typgodkännande.
Mari har även varit drivande i utvecklingen av strategiska planer för området simulering och visualisering vid AstaZero, och har bidragit till att forma framtidens testmiljöer för aktiva säkerhetsfunktioner och automatiserad körning. Hon är baserad i Göteborg och samarbetar nära kollegor inom RISE och AstaZero, inklusive Timo Kero, Frida Reichenberg och Nadja Svahn
Mari Eriksson är projektledare vid RISE med fokus på mobilitet, trafiksäkerhet och ADS certifiering. Hon arbetar aktivt med utveckling och genomförande av test- och forskningsaktiviteter vid AstaZero, RISE:s fullskaliga testanläggning för framtidens fordonssystem. Mari har en bakgrund inom teknik och projektledning, och har lett flera strategiska initiativ inom området säker automation.
Hon har drivit flerar Vinnova-finansierade projekt som EVIDENT, SEVVOS och SAFRAN, där hon samordnar aktörer från industri, akademi och offentlig sektor för att utveckla metoder och verktyg för testning, simulering och certifiering av automatiserade fordonssystem. Projekten adresserar bland annat trovärdighet i simulering, standardisering av testdomäner och säkerhetsargumentation för typgodkännande.
Mari har tidigare varit chef på AB Volvo, där hon ledde team inom ergonomi, användargränssnitt och funktionell säkerhet, samt drev produktstrategier och internationella samarbeten. Hon har även arbetat som Functional Safety Manager på Scania, med ansvar för ISO 26262-uppfyllelse inom högspänningssystem, säkerhetsarkitektur och testning på flera nivåer.
Hon är baserad i Göteborg har ett stort nätverk inom automotive och samarbetar med kollegor både på AstaZero och RISE.