Kontaktperson
Lisa Jonsson
Enhetschef
Kontakta LisaHur vet du att din produkt fungerar för alla? Att förstå användaren och dess behov är avgörande för att nå framgång. Genom kvalitativa och kvantitativa metoder så som intervjuer, användartester, expertutvärderingar, fokusgrupper och enkäter kan vi erbjuda er behovskartläggning, kunskap om god användbarhet och användarupplevelse (UX).
För att ta reda på hur vi kan arbeta tillsammans, gör en intresseanmälan redan idag eller läs vidare här under!
Som oberoende forskningsinstitut och med användaren i fokus tar vi fram underlag till er, våra kunder och partners, så att ni kan utveckla funktionella, användarvänliga produkter och system som möter användarens behov och förväntningar. Vi hjälper er med behovskartläggning och val av rätt metod vid rätt tillfälle samt genomförande och analys. Våra experter har gedigen erfarenhet och ni kan med trygga händer lämna över hela eller delar av processen till oss. Vi älskar att arbeta nära och tillsammans med våra parter och är vana att bygga upp partnerskap över tid. Partnerskap möjliggör snabba och agila processer som ofta krävs i dagens snabba utvecklingsarbete, samtidigt som det hjälper till att bygga ett ständigt lärande inom organisationen.
Vi använder specifika metoder enligt standarder, så som användartester och expertutvärderingar, för att mäta användbarheten av en produkt eller koncept samt användarens upplevelse.
Användaren får utföra scenarion, t.ex. i vårt labb som är specifikt anpassat för användartester och där den senaste tekniken finns. Testet kan livestreamas eller upplevas bakom spegelglas på plats. Resultatet analyseras och användarproblem identifieras.
Vi är också vana att arbeta ute i fält och gör ofta tester i den miljö där användaren, produkten eller tjänsten finns, t.ex. i en produktionsprocess, i hemmet, på en vårdcentral eller i en bil. Våra metoder stödjer också olika typer av längre fältstudier som t.ex. egen dokumentation, hembesök, dagboksstudier etc.
Baserat på våra slutsatser levererar vi en sammanställning och rekommendationer på hur produkten kan förbättras, vilket är ett värdefullt bidrag för beslut och vidare utveckling.
Högkvalitativa videoupptagningar av användartesterna kan utföras och sedan klippas ihop till tydliga sammanfattningar, vilket är till nytta i vidareutvecklingen samt vid kommunikation och presentation.