Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
Sandy Borg intro

Sandby borg: En virtuell koppling

Samhällsrelevant dialog genom kulturarvet med virtuell verklighet (VR).

Sandy Borg mynt
Utforska objekt genom en engagerade historia. Detta guldmynt är ett av flera fynd från hus 40, och med hjälp av immersiva och interaktiva medier får du nu tillgång till den historia som objekten berättar om livet i Sandby borg.

Detta projekt syftar till att kommunicera svårt kulturarv genom visualisering och VR. Genom ett samarbete mellan RISE, Museiarkeologi Sydost vid Kalmar läns museum och Linneuniversitet skapas en VR-demo som engagerar användaren och ger denna möjligheten att uppleva Sandby borg genom interaktion, storytelling och en immersiv virtuell upplevelse. 

Om Sandby borg

Sandby borg är beläget på Öland och under 400-talet utsattes borgen för en brutal attack där offren har lämnats på platsen de dog. Denna plats har gett arkeologerna en unik inblick i denna grymma händelse, men även i hur vardagen kan ha sett ut för de boende under denna tid. 

Flera spektakulära fynd har hittats, bland annat skattgömmor med exklusiva broscher och glaspärlor med ursprung från romarriket. Utgrävningarna genomförs årligen sen 2011. 

I detta klipp från en presentation för Riksantikvarieämbetet i november 2016 berättar Helena Victor (projektkoordinator, arkeolog, Ph.D) mer om fynden som gjorts. 

Immersiv & interaktiv storytelling

Digitala kommunikationsverktyg är väl lämpade för att öka tillgängligheten till och öka deltagande i arkeologi, och VR möjliggör en immersiv upplevelse där användaren använder sina sinnen i utforskandet av historien. Detta projekt är kopplat till Frozen in Timehistories of life and moments of death at Sandby borg och de forskningsfrågor som rör svårt kulturarv. Projektets VR-demo används som material för att initiera diskussioner rörande svåra ämnen så som våld och krigsmentalitet och hur vi kan koppla detta till dagens samhälle och konflikter. Vidare syftar projektet att vara en springbräda för annan potentiell VR-utveckling inom arkeologi och kulturarv, och kommunikationen av dessa ämnen.

Metod och process

Vi har genomfört tre workshops som avhandlade utvecklingen av en VR-demo, hur upplevelsen kan förstärkas genom ljud och visualisering, och vilken nivå av interaktion som den bör innehålla. Undersökningar kring hur olika typer av media kan kommunicera de historiska objekt som hittats i ett av Sandy borgs hus, såväl ödet för de personer som hittats i det som nu refereras till som Hus 40.

Prova vår demo

Om du vill prova demon själv kan du ladda ner den här. Du behöver en HTC Vive och en högpresterande dator, som kör Windows med ett bra grafikkort som klarar VR-applikationer. 

Vill du veta mer?

Sandby borg är en pågående utgrävning, här kan du läsa mer om processen och de senaste fynden! 


Arianit Kurti

Kontaktperson

Arianit Kurti

Senior Researcher

+46762443558
arianit.kurti@ri.se

Läs mer om Arianit