Kontaktperson
Cilli Sobiech
Researcher
Kontakta CilliUtforska hur man säkert hanterar fjärrassisterade lastbilar med högre hastighet i en blandad trafikmiljö.
Säkerhetsfallet undersöks genom testning vid AstaZero, en inhägnad miljö och avslutas med en demonstration på Lindholmen / Göteborg.
Syftet med detta projekt är att bidra till nästa utvecklingsfas genom att systematiskt undersöka - både från juridiskt och tekniskt perspektiv- hur man säkert kan hantera fjärrassisterade fordon i blandad trafik och med högre hastighet. Detta projekt kommer att påverka eftersom vi kommer att visa godstransporter utan säkerhetsvärd ombord och med högre hastighet än i dagens piloter i Sverige och internationell.
Partners längs hela kedjan från teknikleverantörer till operatörer kommer att påskynda utvecklingen av godstransporter genom att samla svensk-fransk expertis och hitta synergier och nyckelaspekter för att möjliggöra antagande av nischmarknader. Vi tar upp de kritiska säkerhetsaspekterna ur ett juridiskt och tekniskt perspektiv för att förbereda och slutligen genomföra demonstrationer på Lindholmen / Göteborg. Vad vi lär oss av att utforska och säkerställa säkerhet under alla testförhållanden kommer att bidra till teoribyggnad, praktisk förbättring och rekommendationer.
Under RISE: s ledning kommer parterna att föreslå en metod och en ram för säkerhetsargumentation som hanterar variation och alla olika perspektiv. Rekommendationer för allmän vägtillämpning i Sverige, Frankrike /EU-marknaden kommer att ges.
DS Final Report SCAT Project (pdf, 2.6 MB)
Policy Brief 2/22 - Framtidens ingripanden mot automatiserade fordon (pdf, 852.59 kB)
SCAT
Avslutat
Koordinator, deltagare policy och säkerhetsanalys
23 månader
Einride, Ericsson, AstaZero, Telia
Vinnova, Drive Sweden
Ted Strandberg Martin Skoglund Jonny Vinter Jenny Lundahl Cilli Sobiech