Fredrik Trella
Researcher Developer
Fredrik Trella är verksam som forskare och utvecklare inom interaktionsdesign på avdelningen Prototyping Societies i enheten Technologies for Interaction. Som forskare och utvecklare har han varit aktiv i ett flertal projekt som utforskar hur interaktionsdesign och interaktionsteknik kan användas för att förstå och förbättra samspelet mellan människa och teknik, bland annat inom konsistensanpassad kost för äldre (Framtidens Mål), utforskande av interaktiva element inom arkitektur (Arkitektoniska konvertibler) och metod- och teknikutveckling för infångande och förmedling av tyst kunskap (Tacit Knowhow). Fredrik har en stor personlig drivkraft att utforska hur moderna teknologier kan användas för skapa nya pedagogiska verktyg för museer, något som gjordes i projektet “Alla kan Innovera!” där han var tillförordnad projektledare och drivande i projektet. Genom projektet utvecklades ett interaktivt och immersivt koncept som är byggt kring aktivt deltagande och inspirerat av speldesignen från “escape room”, i form av en museal VR-upplevelse för tre deltagare. Installationen integrerades som en del i en utställning vid Borås Museum. Detta genererade bland annat insikter kring VR som ett verktyg för aktivt deltagande i grupp i en utställning på ett museum, och vilka utmaningar som uppkommer genom detta.
Han är utbildad Civilingenjör i Teknisk Fysik och erfarenhet av att arbeta som både Hårdvaruingenjör, Utvecklingsingenjör och Projektledare inom olika branscher innan han började sin tjänst på RISE Prototyping Societies. Detta är något som tillsammans med hans stora personliga intressen för konst, historia och lingvistik går bra ihop med hans ideal inom vetenskap. Han tror på att ha en holistisk syn på vetenskapen och anser därför att den bästa forskaren är någon som är skicklig inom flera discipliner och har förmågan att kombinera kunskap och verktyg från flera områden för att nå en större förståelse, en högre innovationshöjd och lösa de största utmaningarna.