RISE är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2025
09 maj 2025, 07:39
Forskningsinstitutet RISE toppar den årliga undersökningen Randstad Employer Brand Research 2025 – en av världens största undersökningar inom employer branding. Undersökningen kartlägger vilka kriterier som svenska arbetstagare tycker är viktiga vid val av arbetsgivare och attraktiviteten hos Sveriges 150 största arbetsgivare.
- Våra medarbetare drivs av att göra skillnad. Uppdraget att stärka svenskt näringsliv och samhälles konkurrenskraft och att bidra till en hållbar omställning är ständigt i fokus. I dessa tider av geopolitisk oro märker vi också att det blir allt viktigare för både medarbetare och partners med just detta, att vi genom vårt arbete bidrar till stabilitet och en tro på framtiden, säger Malin Frenning, vd RISE.
Malin Frenning, vd RISE
Randstad Employer Brand Research bygger på en undersökning med 4000 svenskar som har svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter. De svarande har delat med sig av vad de värdesätter hos en arbetsgivare, och vilka organisationer de uppfattar som mest attraktiva att arbeta hos. I årets undersökning rankas RISE högst.
- Vi ser att RISE uppdrag och syfte är attraktivt både för befintliga och potentiella medarbetare. Våra satsningar på kompetensutveckling och lärande tillsammans med kunniga kollegor är också mycket uppskattade. För oss är förstaplatsen i Randstads undersökning ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete för att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare gett resultat, säger Anette Anjou, HR- och hållbarhetsdirektör på RISE.
Anette Anjou, HR- och hållbarhetsdirektör, RISE
På topplistan återfinns arbetsgivare från en rad olika branscher från både privat och offentlig sektor. Vad dessa företag har gemensamt är att de alla lyckats bygga starka arbetsgivarvarumärken som tilltalar dagens talanger.
Presskontakt:
Niklas Jälevik, presschef RISE, niklas.jalevik@ri.se
Randstad employer brand research 2025:
Det här är Randstad Employer Brand Research:
Randstad Employer Brand Research (REBR) är en av världens mest omfattande oberoende employer branding-undersökningar. Undersökningen kartlägger vilka kriterier som svenska arbetstagare tycker är viktiga vid val av arbetsgivare, såväl som attraktiviteten hos landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. Rapporten presenterar värdefulla insikter om vad dagens talanger efterfrågar och vill ha, som kan hjälpa arbetsgivare att forma ett starkt värdeerbjudande för att attrahera och behålla kompetensen de behöver.
Med 171 000 respondenter och över 6 400 undersökta företag på 34 marknader världen över är REBR en av världens mest omfattande undersökningar i sitt slag. I Sverige har ett representativt urval om 4054 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare.