Kontaktperson
Katarina Pietrzak
Forskare
Kontakta KatarinaLärande kräver inte bara struktur och innehåll – utan behöver bygga på det som får oss att lära bortom tvång eller belöningar - våra verkliga drivkrafter. De fyra drivkrafterna – nyfikenhet, inre motivation, framplockning och psykologisk trygghet – valdes ut eftersom forskning och praktik samstämmigt visar att de tillsammans skapar de mest hållbara förutsättningarna för lärande, där människor inte bara tar in kunskap utan också vill, vågar och kan använda den.
I våra samtal och testmiljöer togs dessa fyra drivkrafter för livslångt lärande fram:
- Nyfikenhet – att vilja förstå och utforska
- Inre motivation – att känna mening och riktning
- Psykologisk trygghet – att våga prova, misslyckas och utvecklas
- Framplockning – att reflektera, återbesöka och fördjupa kunskap
Playbooken beskriver dessa drivkrafter med stöd i forskning och konkreta exempel från skolor, organisationer och lärandesituationer.