Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Fyra drivkrafter för läran att lära

Lärande kräver inte bara struktur och innehåll – utan behöver bygga på det som får oss att lära bortom tvång eller belöningar - våra verkliga drivkrafter. De fyra drivkrafterna – nyfikenhet, inre motivation, framplockning och psykologisk trygghet – valdes ut eftersom forskning och praktik samstämmigt visar att de tillsammans skapar de mest hållbara förutsättningarna för lärande, där människor inte bara tar in kunskap utan också vill, vågar och kan använda den.

I våra samtal och testmiljöer togs dessa fyra drivkrafter för livslångt lärande fram:
- Nyfikenhet – att vilja förstå och utforska
- Inre motivation – att känna mening och riktning
- Psykologisk trygghet – att våga prova, misslyckas och utvecklas
- Framplockning – att reflektera, återbesöka och fördjupa kunskap

Playbooken beskriver dessa drivkrafter med stöd i forskning och konkreta exempel från skolor, organisationer och lärandesituationer.
 

Katarina Pietrzak

Kontaktperson

Katarina Pietrzak

Forskare

Läs mer om Katarina

Kontakta Katarina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.