Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Bakgrund till Läran att lära

Projektet Läran att lära växte fram inom ramen för regeringens samverkansprogram om livslångt lärande och kompetensförsörjning, som syftade till att stärka Sveriges förmåga att möta framtidens kompetensbehov. Programmet samlade aktörer från näringsliv, akademi, offentlig sektor och civilsamhälle för att tillsammans utveckla nya sätt att främja livslångt lärande, omställningsförmåga och inkluderande kompetensutveckling. Arbetet fokuserade på att bygga broar mellan politik och praktik, ta fram samverkansmodeller och sprida erfarenheter som kan bidra till ett mer lärande och hållbart samhälle.

Projektet har drivits av Luleå tekniska universitet i samverkan med RISE, Sprout Park, Omställningsfonden, ABB och Nox Consulting, och med stöd från Vinnova.

Här har vi utforskat frågan om hur vi skapar incitament, lust och klimat för ett livslångt lärande i hela samhället. Vi såg att begreppet livslångt lärande ofta reduceras till arbetsmarknadens behov av kompetensförsörjning – men att lärande är något mycket större.
En relation. En process. En förmåga att navigera i förändring.

Vi ville förstå vilka förutsättningar som får människor att lära – inte bara vad vi lär,  utan varför vi gör det. Det gäller såväl skolan som vuxenutbildningen, yrkeslivet och det informella lärandet.
Vi ville hitta och komplettera forskningen kring vad som driver människors ork, lust och möjligheter att lära.  Projektet samlade forskare inom psykologi, pedagogik och kognitionsvetenskap tillsammans med praktiker från skola, industri, offentlig sektor och ideell verksamhet. Boken är en syntes av det vi lärt oss – och en inbjudan att fortsätta utforska tillsammans med oss.

Katarina Pietrzak

Kontaktperson

Katarina Pietrzak

Forskare

Läs mer om Katarina

Kontakta Katarina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.