Kontaktperson
Josefin Damberg
TIC-ingenjör
Kontakta JosefinKassaregister måste enligt Skatteverkets regler vara anslutna till en kontrollenhet eller ett kontrollsystem som är certifierat. RISE är ett ackrediterat certifieringsorgan för att certifiera kontrollenheter till kassaregister.
Certifiering av kontrollenheter och kontrollsystem till kassaregister visar att systemen uppfyller lagstadgade krav enligt Skatteverkets regler (SKVFS 2009:2, SKVFS 2016:1 och SKVFS 2020:9)
Genom att följa certifieringskraven minskar också risken för manipulation och bedrägeri, vilket skyddar både företag och kunder
Processen startar med att tillverkaren skickar in en ansökan till RISE om granskning av en kontrollenhet och/eller ett kontrollsystem till kassaregister. Till ansökan bifogas ett tekniskt underlag.
En utvärderingsplan tas fram av RISE i samråd med tillverkaren för att bestämma vilka tester som krävs. Det tekniska underlaget och resultatet av provningarna utvärderas därefter.
RISE laboratorier utför provningar enligt Skatteverkets föreskrifter.
Om RISE bedömer att kontrollenheten respektive kontrollsystemet tillsammans med servermiljön uppfyller kraven, utfärdas ett certifikat.
För kontrollenheter krävs 1 certifikat. För kontrollsystem krävs 1 certifikat för utrustningen och 1 certifikat för servermiljön. Om systemet drivs på flera ställen krävs 1 certifikat per driftställe.
Certifikaten är giltiga i fem år, förutsatt att villkoren i certifieringsregeln SPCR 184 följs.