Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Metod för att integrera sociala värden vid lokalisering av skolor

Skolvalsreformen och demografiska skiften ställer nya krav på hur kommunala skolor organiseras och lokaliseras. I detta FoI-projekt har RISE, i samarbete med två kommuner och tolv skolor, utvecklat en prototyp till ett värdeberäkningsverktyg som integrerar upplevda och ekonomiska värden av tillgänglighet och social inkludering i skolplanering.

Projektets fokus

Projektet har analyserat hur geografiskt läge (centralt–perifert), tillgänglighet och social inkludering samverkar – och hur detta kan stödja beslut om lokalisering och skolstruktur.

Genomförande

  • Tvärsektoriellt kommunalt perspektiv i analys och utvärdering av policy.
  • Samarbete med två kommuner och tolv skolor.
  • Enkätfrågor till elever och vårdnadshavare om upplevda sociala värden.
  • Kartbaserat webbverktyg för att samla och visualisera underlag.
  • Social Return on Investment (SROI) som ramverk för att utveckla och testa en prototyp till värdeberäkningsverktyg för skolplanering.

Resultat och nytta

  • En metod för strategisk lokalisering av skolor med hänsyn till skolval, tillgänglighet och social inkludering.
  • En prototyp till ett värdeberäkningsverktyg som stödjer tvärsektoriell planering och jämför alternativ.
  • Underlag för samordning av mål och policyer kopplade till skolstruktur och lokalisering.

Sammanfattning

Projektnamn

Sociala värden av skolors lokalisering

Status

Avslutat

RISE roll i projektet

Projektledare och forskningspart

Projektstart

Varaktighet

3 år

Finansiärer

Vinnova

Projektmedlemmar

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

10.Minskad ojämlikhet
11.Hållbara städer och samhällen

Kontaktperson

Pia Westford

Senior forskare

+46 10 516 59 18

Läs mer om Pia

Kontakta Pia
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.