Kontaktperson
Gustaf Bengtsson
Forsknings- och utvecklingsingenjör
Kontakta GustafDen snabba elektrifieringen av fordonsflottan skapar nya utmaningar för elnätet men också möjligheter. Genom spatial analys av var elbilsägare finns, hur de kör och vilka som kan använda V2X-teknik, skapas ny kunskap som stödjer ett mer flexibelt och välutnyttjat energisystem.
Projektet syftar till att undersöka potentialen för så kallade V2X-tjänster – där elbilar kan bidra till elnätet genom att lagra och leverera energi. Genom att analysera andelen hushåll med elbil, i kombination med körmönster och tekniska specifikationer, skapas ett underlag för att förstå vilka som har möjlighet att använda tekniken.
Med hjälp av mikrodata från SCB och öppna körmönsterdata analyseras elbilsägarnas geografiska och demografiska profil. Projektet använder maskininlärning för att skapa ägarprofiler och dygnsprofiler för bilars tillgänglighet. Resultaten visualiseras på interaktiv karta och används för att uppskatta när och var elbilar kan bidra till elnätet – men också hur ett ökat antal elfordon kan påverka nätets belastning.
Projektet förväntas ge beslutsfattare, industri och forskare ett detaljerat underlag om marknadspotentialen för V2X i Sverige. Resultaten kan användas för att utforma effektiva styrmedel, planera elnätets kapacitet och stödja innovation inom laddinfrastruktur. På sikt kan detta bidra till ett mer hållbart, flexibelt och inkluderande energisystem.
En kartläggning av potentialer för V2X
Pågående
Utförare och Projektledare
30 månader
1 461 217
Energimyndigheten genom forskningsprogrammet - Framtidens elsystem