Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Elbilars potential att bidra med frekvensreglering

Genom vehicle-to-grid (V2G) kan elbilar bidra till att balansera elnätet, men för att potentialen ska realiseras krävs förståelse för elbilisters förutsättningar att upplåta sina batterier. I projektet utgår vi från uppmätta körmönster för att studera individuella bilisters möjligheter att bidra till frekvensreglering.

Vehicle-to-grid (V2G) skapar nya möjligheter att använda den växande elbilsflottan som en flexibel resurs för att balansera elsystemet. Projektet undersöker hur individuella elbilisters körmönster, tillgång till laddinfrastruktur och ekonomiska förutsättningar påverkar möjligheten att upplåta batterier för frekvensreglering. Genom analys av GPS-data från ca 400 bilar och modellering av batteridegradering tas kunskap fram som kan minska osäkerheter kring lönsamhet och batterislitage, och därmed öka elbilars roll i framtidens flexibla elsystem.

Konferensartikel presenterad på EVS38 i Göteborg

Sammanfattning

Projektnamn

Elbilars potential för frekvensreglering

Status

Pågående

RISE roll i projektet

Koordinator

Projektstart

Varaktighet

2.5 år

Partner

Högskolan Dalarna, CTEK, Varberg Energi

Finansiärer

Energimyndigheten

Projektmedlemmar

Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

7.Hållbar energi för alla
9.Hållbar industri, innovationer och infrastruktur