Kontaktperson
Lars-Henrik Björnsson
Forskare
Kontakta Lars-HenrikGenom vehicle-to-grid (V2G) kan elbilar bidra till att balansera elnätet, men för att potentialen ska realiseras krävs förståelse för elbilisters förutsättningar att upplåta sina batterier. I projektet utgår vi från uppmätta körmönster för att studera individuella bilisters möjligheter att bidra till frekvensreglering.
Vehicle-to-grid (V2G) skapar nya möjligheter att använda den växande elbilsflottan som en flexibel resurs för att balansera elsystemet. Projektet undersöker hur individuella elbilisters körmönster, tillgång till laddinfrastruktur och ekonomiska förutsättningar påverkar möjligheten att upplåta batterier för frekvensreglering. Genom analys av GPS-data från ca 400 bilar och modellering av batteridegradering tas kunskap fram som kan minska osäkerheter kring lönsamhet och batterislitage, och därmed öka elbilars roll i framtidens flexibla elsystem.
ElectricVehiclesPotentialFrequencyRegulation.pdf (pdf, 1.13 MB)
Elbilars potential för frekvensreglering
Pågående
Koordinator
2.5 år
Högskolan Dalarna, CTEK, Varberg Energi
Energimyndigheten
Lars-Henrik Björnsson Mahantha Ampavatina Kambagiri Maria Edvall Mattias Persson