Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Hur ska självkörande fordon ge tillbaka kontrollen till förare?

I självkörande fordon kan tillämpad AI-baserad teknik ta hand om körandet på vissa sträckor utan att äventyra säkerheten – allt medan föraren är fri att ägna sig åt avkopplande aktiviteter som att läsa, rita, spela schack, eller till och med sova. Men hur ska föraren ”väckas” när det är dags att ta över ratten? Det undersöks i ett projekt mellan Volvo Cars, SmartEye och RISE.

Att skaka liv i en förare efter flera timmars avkopplande färd på motorvägen kan låta enkelt. Allt som behövs är högljudda sirener, kraftiga vibrationer i sätet, och en röst som hojtar ”Nu kan du inte koppla av längre. Vi närmar oss stadsmiljö, så det är dags för dig att ta tillbaka kontrollen över fordonet”.

Men vem vill ha en sådan brysk upplevelse?

– Det är en sak om den självkörande bilen hamnar i en kritisk situation och föraren omedelbart måste bli aktiv i körandet igen. Då kan det behöva bli abrupt. Men vad vi undersöker i det här projektet är framför allt hur fordonet självt kan återengagera föraren när 1-3 minuter återstår av det självkörande vägavsnittet, exempelvis när det är dags att lämna motorvägen och åka in i en stadsmiljö, säger Jonas Andersson, senior forskare på RISE, en av dem som är involverade i projektet.

Vad gör föraren?

Vad ägnar sig föraren åt just när självkörandet måste avslutas? Pratar i telefon? Tittar ut över landskapet?  Eller sover?  Här kan en kamera registrera förarens ansiktsuttryck och beteende, och med hjälp av AI-teknologi kan fordonet ”förstå” vad föraren är sysselsatt med – i realtid. Utifrån förarens aktivitet och tillstånd kan fordonet anpassa exakt hur det ska signalera att det är dags att ta över ratten.

– I vissa fall kan denna kommunikation ske via en display eller med ett svagt ljud. I andra fall kanske sätet sakta ska gå från liggande till upprätt, och kanske dessutom gå från mjuk konsistens till hård, säger Jonas.

–Tillsammans med Volvo Cars jobbar vi fram idéer för hur allt det här kan gå till. Deras ingenjörer tar fram prototyperna i särskilda testfordon, och vi utvärderar sedan upplevelserna med försökspersoner.

Målet är att göra övergången från avkoppling till aktiv körning både behaglig och säker.

Med AI kommer fordonen kunna anpassa sin körstil så att föraren i så stor utsträckning som möjligt upplever den som behaglig

Upplevelsedesign kombinerat med AI

Projektet kombinerar upplevelsedesign med AI-teknologi.  Kameror som använder AI-tekniken  tolkar testförarnas tillstånd och beteenden, medan vanliga kameror spelar in själva testerna för att man i efterhand ska kunna diskutera upplevelsen med testförarna.

Cristofer Englund, AI-specialist och även enhetschef på avdelningen Humanised Autonomy på RISE:

– Processen hjälper oss inte bara att utvärdera olika sätt att återengagera förarna, utan utvecklar samtidigt AI:n. Om en förare till exempel återger ett visst ögonblick som  ”behagligt” medan AI har tolkat det som att föraren är irriterad, kan AI själv gå tillbaka och upptäcka orsaken till missbedömningen och korrigera sin egen tolkningsförmåga. Med AI kommer fordonen kunna anpassa sin körstil så att föraren i så stor utsträckning som möjligt upplever den som behaglig.

För att AI:n ska lära sig tolka alla tänkbara ansiktsuttryck och beteenden i en trafikmiljö, räcker det inte med ett 30-tal olika testpersoner. Snarare behövs i storleksordningen 5000, eller helst ännu fler.

– För att komma upp i volym, skapar vi även unika förare i en simulator, baserat på ett annat projekt där vi skapar anonym data tillsammans med SmartEye, säger Cristofer.

När kommer de nya smartare fordonen ut i trafiken?

Visionen är att övergången till manuell körning ska kunna anpassas och optimeras för varje enskild individ, då AI snabbt kan lära sig enskilda individers vanor och preferenser.

När de här nya, smartare självkörande fordonen kommer ut på marknaden återstår att se.

–  Det är svårt att säga. Först krävs också att fordonet på ett säkert sätt kan läsa av situationen runtomkring och göra kloka bedömningar för när det är dags att lämna tillbaka kontrollen, säger Jonas. Kanske är framtiden här fortare än vi anar.

Intresserad av det senaste inom automatiserad fordon?

RISE ger ut bloggen och nyhetsbrevet Om AD som förser aktörer från svenska myndigheter, universitet och svensk industri och andra intresserade parter med en aktuell bevakning och omvärldsanalys avseende utvecklingen av automatiserade vägfordon runtom i världen. 

Prenumerera idag och missa inga nyheter inom det här området.

Besök omad.tech

AI på RISE – kraftsamling för tillämpad AI

Utvecklingen av artificiell intelligens går nu så snabbt inom alla branscher – och involverar så många områden, alltifrån AI-teknik till etik och juridik – att det är svårt även för experter och specialister att överblicka alla möjligheter och utmaningar. Initiativet ”AI på RISE” ska med start i januari 2021 hjälpa företag och myndigheter att se mer potential i tekniken, använda den klokare och utvecklas snabbare.

 

Läs mer om satsningen på tillämpad AI

Published: 2021-01-11
Cristofer Englund

Kontaktperson

Cristofer Englund

Enhetschef

Läs mer om Cristofer

Kontakta Cristofer

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.