Hoppa till huvudinnehåll
Search
Menu

Vehicle-to-grid ska stabilisera elnätet när efterfrågan ökar

Med ”Vehicle-to-Grid”-teknologin (V2G) går det att skicka energi från ett elfordon tillbaka till elnätet. Det kan så väl företag och individer som samhället i stort tjäna på. Nu gäller det att få alla tekniska lösningar och nya affärsmodeller på plats för att möjliggöra kommersiell utrullning.

Behovet av el väntas öka kraftigt de kommande åren.  

Samtidigt måste vi bibehålla så kallad energibalans, det vill säga att det varje sekund tillförs lika mycket el i nätet som det förbrukas. 

Den ökande flottan av elfordon – elbilar och lastbilar – utgör i sig en möjlighet för att säkra energibalansen. Energin i elfordonens batterier har nämligen potential att stabilisera nätet när efterfrågan är som störst.  

Här kommer ”Vehicle-to-Grid”-teknologin (V2G) in i bilden. Den innebär precis som det låter att man återför energi från ett fordon till elnätet. Ett fordonsbatteri blir då en energilagringsenhet som kopplas in på nätet för att göra en slags omvänd tankning. 

Större elbehov i framtiden 

Den här tekniken kan ge många fördelar, inte minst för samhället i stort. 

– I dagens läge krävs det mycket stor överföringskapacitet i elnätet, helt enkelt för att transportera elen från produktionskällan till användaren. Elnätet kan därför behöva byggas ut rejält vid större el- och effektbehov i framtiden, men om vi kan få tillgång till energi och effekt i batterier vid vissa ”toppar” i elanvändningen så blir det inte lika bråttom med utbyggnaden, säger Johan Mörck, enhetschef Hållbara transporter och System på RISE. 

En annan utmaning är att det måste vara en jämn frekvens i elnätet för att det överhuvudtaget ska fungera. När det är obalans mellan produktion och förbrukning uppstår variationer i frekvensen, och i ett visst läge krävs det stabiliserande resurser – som batterier. 

– Genom att ha många olika resurser som kan användas för frekvensreglering får vi ett mer driftsäkert elnät, säger Johan Mörck. 

Värdefullt med flexibilitet 

Ett väl fungerande elnät är ett fundament i den pågående elektrifieringen av samhället i stort, där det inte minst förväntas hända mycket inom transporter och industriproduktion.  

– Allt som kan bidra till stabilisering av elnätet, och därmed elektrifieringen av bland annat industrin, innebär därför en tydlig klimatnytta, säger Johan Mörck. 

När V2G är etablerat kan det innebära ett kraftfullt tillskott som reglerkraft för elnätet. Men det ger också en viktig samhällsnytta i form av resiliens, konstaterar Anna Larsson, enhetschef Energiomvandling på RISE. 

– Om det inträffar en kris av något slag, där elförsörjningen drabbas, så är flexibel energilagring ytterst värdefull. Det kan till exempel handla om att systemet slås ut vid en konflikt eller att ett omfattande strömavbrott påverkar stora delar av landet. Är fordonen då försedda med dubbelriktade ombordladdare kan stora fordon med laddade batterier leverera el precis där det behövs för stunden, säger hon.

Det kommer att behövas ett nytt ekosystem för att hantera de här transaktionerna

Nytt ekosystem växer fram 

Samtidigt öppnas det nya ekonomiska möjligheter för både företag och privatpersoner med V2G.  

– Till att börja med skulle den som äger ett elfordon med V2G ha möjligheten att sälja frekvensregleringstjänster till Svenska kraftnät genom att upplåta sitt bilbatteri till V2G. Samma sak gäller för företag som har stora fordonsflottor som står stilla under vissa perioder, säger Anna Larsson. 

Ett annat exempel är att det skulle gå att dra nytta av batterierna i de bilar som står långtidsparkerade vid en flygplats. 

Johan Mörck konstaterar att ett antal olika aktörer kommer att kunna få intäkter via V2G – men exakt vilka är än så länge inte helt klart. 

– Det kommer att behövas ett nytt ekosystem för att hantera de här transaktionerna. Där är fordonsägarna en part, men man kan också tänka sig att exempelvis nätbolag och fordonstillverkare ingår på något sätt, säger han. 

Dessutom ser han att nya typer av aktörer börjar etablera sig och ta plats i det framväxande ekosystemet.  

– Bolag som erbjuder förmedlingstjänster av olika slag kan komma att vara en viktig del av denna kedja. Det är exempelvis inte sannolikt att en privatperson har ett avtal direkt med Svenska kraftnät utan mellanhand.   

Policyer och avtal behövs 

V2G har alltså stor potential på flera plan, men det saknas några pusselbitar innan teknologin kan börja användas på bred front. 

– Det är just nu enbart ett fåtal bilmodeller på marknaden som är förberedda för V2G, och det skulle behövas fler fordon och dubbelriktade laddare för att kunna testa och utvärdera olika lösningar i praktiken, säger Anna Larsson. 

En standardisering kring hur överföringen ska hanteras är på god väg att etableras, men det återstår fortfarande en hel del forskning och testning kring bland annat kommunikation med elnätet. Det behövs även en utveckling av nätets styr- och mätsystem. 

– Det finns också vissa obesvarade frågor att ta hand om, inte minst kring hur affärsmodeller, policyer och avtal ska utformas; vi undersöker i flera projekt på RISE hur samspelet i ekosystemet för V2G kan komma att se ut, säger Johan Mörck. 

Det pågår forskning kring V2G inom RISE, med fokus på allt från kraftelektroniska utmaningar till vilka användarmönster man kan förvänta sig. 

– Det är alltså ett komplext fält som kräver expertis inom olika ämnen, och tack vare vårt heltäckande perspektiv kan vi erbjuda samarbeten med aktörer inom olika delar av området, säger han. 

Flera pilotprojekt i hela Europa 

V2G står för Vehicle-to-Grid, och det är en teknik som gör det möjligt för elbilar att inte bara ta emot el – utan också skicka tillbaka el till elnätet via en dubbelriktad laddare. 

I Sverige pågår ett antal pilotprojekt och studier i olika sammanhang för att få till stånd en V2G-användning på bred front, och det pågår även samarbeten med partner i andra europeiska länder – bland annat Nederländerna – där man också är tidiga i processen med att förbereda implementationen av V2G. 

För att kunna få ett ordentligt genomslag krävs det att fler bilmodeller blir anpassade för V2G och ett större utbud av dubbelriktade laddare. Det behövs också ny mjukvara och styrsystem för att hanteringen ska fungera, liksom att lagstiftning, regelverk och avtal anpassas för V2G. 

Anna Larsson

Kontaktperson

Anna Larsson

Enhetschef

+46 10 516 59 55

Läs mer om Anna

Kontakta Anna
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Johan Mörck

Kontaktperson

Johan Mörck

Enhetschef

+46 10 228 43 54

Läs mer om Johan

Kontakta Johan
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.