Kontaktperson
Katarina Ohlsson
Enhetschef
Kontakta KatarinaKostnadseffektiva kolfibrer skulle göra det möjligt att ersätta mer stål med lätta kolfiberkompositer i bilar. Detta skulle i sin tur minska bilparkens bränsle- eller elförbrukning. GreenLight-projektets vision är att använda massabrukens biprodukt lignin som råmaterial för sådana kolfibrer.
Syfte och mål
GreenLights övergripande mål är att demonstrera en ny, ekonomiskt och miljömässigt hållbar, kolfiberråvara ‒ lignin ‒ som produceras i Europa med europeiskt råmaterial.
Målet är en kostnadseffektiv bio-baserad kolfiber för användning i armerade kompositer som ger tillräckliga styrkeegenskaper för bilapplikationer i stora serier.
Utmaning
Den största utmaningen är att nå materialegenskaper som uppfyller höga produktkvalitetskrav.
Lösning
Tanken är att skräddarsy kraftig ligninegenskaper redan vid ligninseparation/upparbetning och optimera ligninet för de avsedda applikationerna.
Resultat
Effekter på ekonomi och miljö
GreenLight
Avslutat
Koordinator, Workpackage-ledare för WP2 Omvandling till kolfibrer, WP5 Skalbarhet och hållbarhet och WP7 Projektledning
4 år
2 600 088 €
Södra, FIBRE, STFI, Fourné, CRF, Podcomp, Conventive Composites
Bio-based Industries Joint Undertaking (BBI JU), Södra
GreenLight på BBI´s webGreenLight website
Nordic Wood Biorefinery Conference 2020
Forskningsprojekt möjliggör kolfiber av ligninFörsta bilen av komposit från skogen