RISE inleder samarbete inom halvledarteknik med Sydkoreanska forskningsinstitutet KATECH

11 november 2021, 07:46

RISE VD Pia Sandvik och Nam Yong Her, VD för KATECH

Det sydkoreanska forskningsinstitutet KATECH och RISE inleder nu ett forskningssamarbete inom halvledarteknik för elfordon samt annan fordonsteknik. Vid ett besök av en Sydkoreansk delegation hos RISE i Kista, Stockholm, undertecknades ett MoU (Memorandum of Understanding).

KATECHs ledning tillsammans med representanter från Sydkoreanska regeringen besökte i början av november RISE-kontoret i Kista för att diskutera forskningssamarbetet och signera ett samförståndsavtal. Avtalet öppnar för samarbete inom området mobilitet och har fokus på bland annat halvledare för framtida fordon, artificiell intelligens (AI), big data, bränsleceller och autonom körning. Avtalet undertecknades av RISE VD Pia Sandvik och Nam Yong Her, VD för KATECH

- Med det här avtalet underlättar vi kontakter mellan och affärsmöjligheter för svenska och sydkoreanske företag, samtidigt som vi tillsammans kan driva ett hållbart innovationsarbete inom mobilitet, säger Pia Sandvik, VD RISE.

I ett första samarbetsprojekt ska KATECH och RISE utveckla och demonstrera elektriska värmare till elbilar baserade på ny, effektivare halvledarteknik. Samarbetet kommer att vara nära kopplat till RISE nya satsning på Framtidens Kraftelektronik, ett ICT Sweden-finansierat projekt för att öka effektivitet, effektdensitet och intelligens i kraftelektroniksystem.

För mer info:

Niklas Jälevik, presschef RISE