Martin Mileros
Forskare

Sedan 2017 har jag ägnat min forskning åt den användardrivna dataekonomin, i linje med det human-centric perspektiv som förespråkas inom Industry 5.0. Mitt syfte är att identifiera och förstå de icke-monetära personliga kostnader som sociala medieanvändare möter i sina interaktioner med plattformar. Det innebär främst ett fokus på nollprisekonomin, där jag undersöker värdeutbytet mellan användare och plattformar, där personliga data byts mot tillgång till till synes kostnadsfria applikationer. Därtill omfattar min forskning creator-ekonomin, där jag studerar dess påverkan på sociala medieinfluencers. Min forskning rör även vissa aspekter av den decentraliserade ekonomin, inklusive blockkedjeteknik och tokenekonomi.
Urval av publikationer:
(2025) Users Like You and Me: Understanding the User-Driven Data Economy from a Human-Centric Perspective: https://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1941404&ds……
(2025) The health paradoxes of social media influencers: https://innovation-entrepreneurship.springeropen.com/articles/10.1186/s…
(2024) Free for you and me? Exploring the value users gain from their seemingly free apps: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/dprg-01-2024-0009/f…
(2020) Mind Your Own Business: Understanding and characterizing value created by consumers in a digital economy: https://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1414849&ds……
(2019) Towards a Taxonomy of E-Commerce: Characterizing Content Creator-based Business Models: https://timreview.ca/article/1276</p>