Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
-

Klimatneutral popcorn- och snacksproduktion är det långsiktiga målet för Sundlings

Sundlings är Nordens ledande leverantör av popcorn och snacks till biografer och arenor och även en innovativ producent av premiumprodukter till dagligvaruhandeln. Företaget är en del av Omställningslyftet där de får stöttning inom hållbarhetsarbetet.

Sundlings är ett familjeföretag i andra generationen som har egen tillverkning av popcorn och snacks i produktionsanläggningen i Lidköping.

- Vi har livsmedelsproduktion på plats här i Lidköping vilket gör att det faktiskt är svensktillverkade popcorn och snacks vilket många kanske inte vet om. Till biograferna som poppar popcorn själva säljer vi råvarorna, majs, olja och salt samt utrustningen. Utöver popcorn så tillverkar vi även olika snackssorter. Vi säljer även en stor volym popcorn- och snacksbägare samt de värmeskåp som produkterna exponeras i, säger Emma Sundling Bustad, vd.

Sundlings har cirka 30 anställda och levererar till cirka 80 procent av samtliga biografer i Norden. Omsättningen för 2022 landade på 110 miljoner kronor. Företaget har under de senaste åren arbetet målmedvetet med hållbarhet genom hela företaget och gjort en hel del investeringar.

Allting handlar om att bli mer hållbara, vi vill ta vårt ansvar, vilket även våra kunder uppskattar och kommer att kräva ännu mer framöver.

Emma Sundling Bustad

- Vi har utbildat oss inom företaget och bland annat kartlagt vilka av FN:s globala hållbarhetsmål som vi ska prioritera i vår verksamhet. Vi har även gjort flera förändringar i produkter, emballage och hantering som bidragit till miljömässiga besparingar samt att vi har beslutat om investeringar för att få en bättre och effektivare produktion och arbetsmiljö. Allting handlar om att bli mer hållbara, vi vill ta vårt ansvar, vilket även våra kunder uppskattar och kommer att kräva ännu mer framöver, berättar Emma Sundling Bustad.

Hon fortsätter.

- Vi har bland annat övergått till 100 % grön el genom vattenkraft. Vi köper numera majoriteten av vår majs från Europa där vi tidigare köpte det från USA.  Vi har förändrat våra logistikkedjor där vi i stället för lastbil använder multimodala transporter genom Europa. Dessutom har vi justerat våra förpackningar och ökat fyllnadsgraden i våra transporter. Och nu ser vi fram emot att jobba ännu mer med experterna inom Omställningslyftet.

Sundlings popcornmaskin
Sundlings säljer råvarorna, majs, olja och salt samt utrustningen till de biografer som poppar själva.

Handlingsplan för ökad hållbarhet

I samarbete med IDC West Sweden (som är en del av IUC Sverige) och RISE genom Omställningslyftet har Sundlings inlett ett uppstartsprogram för hållbarhet under 2023. Under resans gång har företaget fått både utbildning och professionell hjälp att sätta färdplanen mot hållbarhetsmålet; klimatneutralitet.

- Det är inte lätt att välja väg för många företag i dag inom hållbarhet. Just vad gäller mätning är det extra svårt och hur företag ska få fram CO2-nivåer på verksamheten. Sundlings vill ju veta hur det ser ut i deras fall och har ett starkt engagemang för frågorna vilket är viktigt. De har bland annat gjort en riktigt bra hållbarhetsredovisning och nu vill de bli klimatneutrala. Förväntningarna inom Omställningslyftet är att vi tillsammans ska ta fram en handlingsplan för hur Sundlings ska bli klimatneutrala, säger Fredrik Johansson, Industriutvecklare Innovation hos IDC West Sweden.

Tillsammans med Emanuel Bengtsson, forskare på RISE, Urban Thuresson, projektledare på RISE samt Roger Lundin, forskare på RISE har Fredrik Johansson stöttat Sundlings genom Omställningslyftet.   

Tjej som äter popcorn från Sundlings

Medvetna satsningar

I sin hållbarhetssatsning har Sundlings även anställt en kvalitets- och miljöansvarig för att hålla ihop hela arbetet. Företaget har utbildat personalen inom cirkulär ekonomi, och implementerat förhållningssättet för hur de kan använda resurserna inom företaget ”en gång till”. Sundlings gör en medveten satsning för att bredda sin marknad där de erbjuder produkter mot butiksledet.

- Under pandemin försvann 80 % av vår omsättning över en natt när biografer och arenor fick stänga ner så det är naturligt att se hur vi kan växa inom fler segment för att få fler ben att stå på, säger Emma Sundling Bustad och fortsätter:

- Vi har investerat i en ny popcornlinje här i fabriken och en ny förpackningsmaskin som kommer göra oss mer konkurrenskraftiga och även öka produktutvecklingen. Det blir större volymer att leverera mot butiker och det är en spännande tillväxtresa vi är ute på och vi lägger stort fokus på att den skall vara en hållbar tillväxtresa ur alla perspektiv.  avslutar hon.

Läs mer via länken nedan om hur ditt företag kan få stöttning genom Omställningslyftet.