Kontaktperson
Thomas Nyström
Researcher
Kontakta ThomasUtvinningen av naturresurser har tredubblats på bara femtio år och vi står inför ett vägskäl: fortsätta som vanligt – eller tänka om från grunden. Genom radikalt förlängd livslängd på fordon och genom att skapa attraktiva cirkulära affärserbjudanden vill Re:Value öka resurseffektiviteten i transportsystemet.
Bakgrunden – ett system under press
Den globala resursanvändningen har ökat dramatiskt, vilket hotar både klimatstabilitet och biologisk mångfald. För att möta dessa utmaningar krävs ett skifte från linjära till cirkulära ekonomiska modeller – där produkter designas för längre livslängd, ökad nyttjandegrad, uppgraderingar och reparationer. Re:Value tar sig an denna utmaning genom att utveckla transportlösningar som är både hållbara och ekonomiskt gångbara. Projektet koordineras av Lindholmen Science Park och är ett samarbete mellan Volvo Group, RISE, Karlstads universitet (CTF) och IVL Svenska Miljöinstitutet. Det är en del av FFI:s satsning för cirkularitet och resurseffektivitet inom godstransportsystemet.
Projektets tre pelare – vägen mot cirkularitet
För att nå sina mål fokuserar Re:Value på tre strategiska områden:
1. Cirkulära affärsmodeller och designstrategier
Hur påverkar nya affärslogiker fordonsdesign och miljö? RISE leder arbetet med att utvärdera framtida affärsmodeller för godstransporter, inklusive deras ekonomiska och miljömässiga påverkan. Fokus ligger på att identifiera hinder och möjliggörare för cirkulär design och affärsutveckling.
2. Framtida kundbehov och användarvärde
CTF vid Karlstads universitet utforskar vad framtidens transportaktörer – som transportföretag och logistikleverantörer – faktiskt behöver. Hur ser deras förväntningar ut på cirkulära lösningar? Vilka utmaningar finns kring kundacceptans? Här undersöks även potentialen i "återanvändbara" produkter och tjänster som erbjuds enligt "as-a-service"-logik.
3. Cirkulär produkt- och tjänstedesign
RISE leder arbetet med att utveckla en konceptuell fordonsplattform som möjliggör lång livslängd, flexibilitet och återbruk. Målet är att skapa designprinciper som stödjer kontinuerliga uppgraderingar och minimerar klimatpåverkan – ett viktigt steg mot Volvo Groups vision om koldioxidneutrala produkter till år 2040.
Vad ska projektet leverera?
Re:Value ska inte bara generera ny kunskap – det ska också ge praktiska riktlinjer för hur aktörer inom godstransport kan ställa om till ett cirkulärt system. Det handlar om att rusta både frakttransportörer och fordonstillverkare för framtiden, där hållbarhet och affärsnytta går hand i hand.
En ny riktning för transportsektorn
Genom att kombinera forskning, industriell kompetens och systemtänkande vill RE:VALUE visa att omställningen till ett cirkulärt transportsystem inte bara är möjlig – den är nödvändig.
Med Re:Value tar Sveriges lastbilssektor ett viktigt steg mot ett mer hållbart system som inte bara är en teknisk utmaning, utan en möjlighet att omdefiniera värde i en värld där resurser är begränsade men innovationen är oändlig.
Re:Value
Pågående
Delprojektledare
25 månader
16 370 000
Lindholmen Science Park, Volvo Technology, RISE, Karlstad University Centrum för Tjänsteforskning (CTF), IVL – Svenska Miljöinstitutet, Assar Haulage, DFDS, Göte Claessons Transport AB, Sveriges Åkeriföretag, Ragn-Sells
FFI - Fordonsstrategisk forskning och innovation
Projektsida Linholmen Science Park