Kontaktperson
Anna Gemzell
Senior forskare
Kontakta Anna
Under ett års tid har Sundsvalls kommun, Din Tur och forskningsinstitutet RISE utforskat mobilitetsutmaningar i Sundsbruk. Genom dialog med invånare och beslutsfattare har det skapats en helt ny kunskapsgrund om synen på framtiden och värdet av att kunna resa effektivt.
Efter ett år av dialoger och workshops avslutas nu förstudien FORMEL 1: Ohörda röster för framtidens mobilitetsrikedom. Genom att visualisera önskvärda och icke önskvärda framtidsscenarier har en helt ny bild av hur bristande mobilitet påverkar livsvillkor, delaktighet och vardag i området utvecklats.
– Sundsbruk är ett prioriterat område, och i grunden handlar detta arbete om att utjämna skillnader i levnadsvillkor så att alla, oavsett var i Sundsvall man bor, kan leva ett gott liv och transportera sig till både jobb och fritidsaktiviteter. Det känns väldigt kul att vi nu kan ta nästa steg och börja testa lösningar utifrån insikterna, säger Lisa Tynnemark (S), vice ordförande i Kommunstyrelsen och politiskt ansvarig för arbetet med social hållbarhet.
I både dialogen i förstudien och i efterföljande genomförandeprojekt står begreppet mobilitetsfattigdom i centrum – vilket är ett begrepp som beskriver en situation där individer eller grupper har begränsad tillgång till transportmöjligheter, vilket i sin tur påverkar deras möjligheter att delta fullt ut i samhället. Det kan handla om svårigheter att ta sig till arbete, utbildning, vård eller sociala aktiviteter. Resultatet visar att detta är en av de mest avgörande utmaningarna för många som bor i Sundsbruk, och att konsekvenserna sträcker sig långt utanför själva resandet: sämre skolnärvaro, sämre hälsa, ökad isolering, förlorade jobbmöjligheter och minskad framtidstro är risker som visar sig i de oönskade framtidsscenarierna. Visionen är att på olika sätt vända mobilitetsfattigdom till mobilitetsrikedom.
Det har visat sig att traditionella metoder så som enkäter, statistik och formella samråd inte når de grupper som påverkas mest. FORMEL 1 har därför arbetat på helt nya sätt för att lyssna till de ungas röster, vars erfarenheter vanligtvis inte fångas upp.
– Vi har tillsammans fått syn på hur vardagsmobiliteten hänger ihop med livschanser. Enkätsvar och statistik säger en sak, men samtalen på plats i Sundsbruk gav en annan och mycket djupare bild av vad som behövs, säger Johanna Bouvin, projektledare på Sundsvalls kommun.
Under året har projektgruppen från Sundsvalls kommun, Din Tur och forskningsinstitutet RISE genomfört enkäter, intervjuer och workshops med ungdomar, och föräldrar i Sundsbruk, samt samtalat med bland annat fritidsledare, föreningar och andra lokala aktörer. Arbetet har utförts med hjälp av framsynsmetodik, där ungdomar och föräldrar som bor i Sundsbruk fått formulera både önskvärda och icke önskvärda framtidsscenarier för framtidens resande i området. Scenarierna har sedan legat till grund för dialog mellan ungdomar, föräldrar, lokala aktörer och beslutsfattare i hur den icke önskvärda framtiden kan undvikas och hur den önskvärda framtiden kan möjliggöras.
Unga vittnade om att det ibland är lättare att stanna hemma än att försöka ta sig till aktiviteter, att kvällsresor ofta känns otrygga, att bussarna slutar gå tidigt på kvällarna och att många avgörande platser som skola, träning, vänner, fritid, kultur och vård, upplevs som svårtillgängliga. Samtidigt beskrev de vilken frihet, trygghet och framtidstro det skulle ge om mobiliteten faktiskt fungerade och upplevdes trygg.
En central leverans från projektet är därför den färdplan som nu visar vilka åtgärder som är mest angelägna för vägvalet för framtiden. Arbetet har även resulterat i en bok som ska locka till samtal och perspektivbreddning. Boken innehåller AI-genererade filmaffischer i par, där ena affischen visualiserar en icke önskvärd framtid och den andra en önskvärd framtid, utifrån nio teman som framkommit under projektet; Framkomlighet, Kostnad, Frihet, Framtidstro, AI & digitalisering, Klass & rättvisa, Trygghet, Attraktivt område och Delaktighet - ett verktyg för att hålla perspektiven levande i kommande planering, medborgardialog och beslut. För den som vill fördjupa sig och veta mer om processen och genomförandet finns även en sammanfattande rapport.
När FORMEL 1 nu avslutas tar vi steget från analys till att testa lösningar ute i verkligheten. Det nystartade projektet MOVE är ett treårigt genomförandeprojekt finansierat av Vinnova inom det nationella initiativet Shift Sweden. Budgeten är på totalt 7,8 miljoner kronor, varav 5,6 miljoner i statligt stöd.
– Genom projektet vill vi bredda synen på mobilitet, från att enbart vara en transportör, till att mobiliteten blir en möjliggörare för rättvisa livsvillkor i Sundsbruk. Det handlar om att svara på konkreta behov i människors vardag, och att hitta lösningar som bidrar både till social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, säger Johanna Bouvin.
Sundsvalls kommun har länge arbetat för att stärka den sociala hållbarheten i Sundsbruk. En fungerande mobilitet är avgörande då den formar både människors möjligheter i livet och deras känsla av att vara en del av samhället.
– För både barn, ungdomar och vuxna i Sundsbruk är tillgång till fungerande mobilitet avgörande för att klara av vardagen. Det här projektet handlar ytterst om jämlika livsvillkor, säger Johanna.
Genom FORMEL 1 har projektgruppen, tillsammans med invånarna synliggjort problemen, behoven och möjligheterna. MOVE innebär att vi nu tar nästa steg – och prövar lösningar på plats, i verkligheten, tillsammans med de som berörs.
– Det är med samlade krafter vi kan skapa ett Sundsbruk där alla har möjlighet att röra sig fritt, tryggt och hållbart, på sina egna villkor, säger Johanna Bouvin.
Bilaga Idébank (pdf, 415.55 kB)
Ohörda röster för framtidens mobiltet - perspektivpåminnelser (pdf, 92.84 MB)
FORMEL 1
Avslutat
Region Västernorrland
Innovationsledare
11 månader
1,2 miljoner kronor