Kontaktperson
Mohammad Sarraf
Researcher in Urban Planning & Design
Kontakta MohammadDetta projekt syftar till att utveckla och implementera ett stödverktyg: en Individuell Mobilitetsplan (IMP), ett praktiknära och ”neuro-medvetet” verktyg som möjliggör integrerade mobilitetsstrategier för barn med NPF.
Motivet är att varje barn har rätt att uppleva kollektivtrafik som trygg, välkomnande och stärkande. För barn med NPF står dock osynliga barriärer ofta i vägen. Kollektivtrafiken kan kännas överväldigande, vilket leder till att familjer tvingas förlita sig på kostsamma bilresor. Detta ökar miljömässig påverkan och medför en ekonomisk belastning för både hushåll och kommuner. Det begränsar dessutom barnens möjligheter att utveckla självständiga mobilitetsfärdigheter.
Grundad i den neurodivergenta gemenskapens levda erfarenheter, ger IMP-verktygslådan familjer, vårdgivare, skolor, transportaktörer och kommuner möjlighet att gemensamt utveckla dynamiska mobilitetsstrategier som stärker tillgänglighet, främjar självständighet och driver på utvecklingen av en hållbar och inkluderande kollektivtrafik. Skräddarsydda mobilitetsplaner för barn med NPF stöder kommuner i att förbättra sina tjänster och hantera långsiktiga kostnader, samt styr kollektivtrafiken mot en breddad roll.
Genom att ta itu med dagens akuta utmaningar och bygga grunden för långsiktig, skalbar påverkan, utgör IMP-verktygslådan en visionär investering i en mer rättvis och inkluderande framtid, en framtid där kollektivtrafiken verkligen tillgodoser behoven hos alla, inklusive barn med NPF.
Neuro-medvetna resor
Pågående
Region Stockholm
Koordinator
3 år
7,862,072 SEK
Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND), Curtin Autism Research Group (CARG) at Curtin University, Trafikförvaltningen, Region Stockholm, Skånetrafiken, Region Skåne, Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv, Institutionen för hälsovetenskaper, Lunds universitet, Autism Stockholms län, Trafikanalys myndighet, Svensk Kollektivtrafik, SPSM Specialpedagogiska skolmyndigheten