Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
SKF

Rekonditionering bidrar till hållbar rotation

SKFs uppdrag är att vara den självklara ledaren på lagermarknaden. Bolaget gör detta genom att erbjuda lösningar som minskar friktion och CO2-utsläpp, samtidigt som maskinens drifttid och prestanda ökar. SKFs produkter och tjänster runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, artificiell intelligens och trådlös tillståndsövervakning. Bolaget finns representerat i mer än 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2020 uppgick till 74 852 MSEK och antalet anställda var 40 963.

På vilket sätt är er verksamhet cirkulär?

– Det mest konkreta exemplet är vårt arbete med rekonditionering (SKF ReManufacturing) av våra produkter där vi tillsammans med kunderna återställer och uppgraderar använda produkter, säger Carl Tööj, Contract & Service Development Manager på SKF Group. Detta ger minskad påverkan på miljön, sänkta ledtider och lägre kostnader. Detta passar naturligt in i våra affärsmodeller för att skapa hållbar rotation. Här arbetar vi tillsammans med våra kunder för att öka maskintillgänglighet och reducera miljöpåverkan genom att applicera bäst möjliga kunskap, teknik, metod och service.

Hur gick det till när ni bestämde er för att satsa på en cirkulär affär?

– På SKF har vi satt upp utmanande mål. Vi ska ha en koldioxidneutral tillverkning år 2030 vilket flera fabriker redan har lyckats med, bland annat vår tillverkning i Göteborg. Vi har även satt målet att vår leveranskedja inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till 2050. Men i grund och botten handlar det om att det är logiskt att vilja minimera miljöpåverkan och maximera utnyttjandet av material, kunskap, teknik och tid. Rekonditionering är ytterligare ett sätt att markant minska miljöpåverkan och maximera resursutnyttjandet. Det är i sig inget nytt för oss, men med ett ökat fokus på miljön och att många ifrågasätter slit-och-släng-beteenden har vi de senaste två åren ökat både utvecklingstakten och affären inom detta område.

Vad har ni lärt er som ni vill dela med er av till andra bolag som funderar på att göra samma resa?

–  Att komma igång, och att våga göra. Det finns alltid utmaningar, men genom fokus, lärdomar som dras och teknikutveckling blir möjligheterna ständigt fler. Vi har kommit en bra bit på vägen, men det finns även mycket kvar att göra som vi har lärt oss genom att just göra.

Cirkulära kartan

SKF är ett av bolagen på Cirkulära Kartan, som visar upp verksamheter där delar av verksamheten är cirkulär och man har ambitioner att göra mer. Kartan ska därmed vara en inspiration för företag som vill vara del av cirkulära affärsekosystem. Kartan skapades inom ramen för projektet Cirkulära Halland, som ett alternativ till en rapport som snabbt blir inaktuell.

Detta är bara början, avsikten är att kartan ska växa och utvecklas över tid, och ser du att ditt företag passar på kartan så tveka inte att kontakta oss: josefina.sallen@ri.se eller derek.diener@ri.se.

Du hittar kartan på https://cirkularakartan.ri.se/

Josefina Sallén

Kontaktperson

Josefina Sallén

Fokusområdesledare Cirkulär omställning och coach inom Cirkulär omställning

+46 72 208 93 60

Läs mer om Josefina

Kontakta Josefina
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Pernilla Dahlman

Kontaktperson

Pernilla Dahlman

Affärsledare Circular Business Lab

Läs mer om Pernilla

Kontakta Pernilla
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.