Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

PantaPå ska skapa den första skräpfria generationen

Svenskarna är bland de bästa i världen på att panta burkar och flaskor. Förra året pantades över två miljarder burkar och PET-flaskor. Med appen PantaPå kan man panta även andra förpackningar. Appen lanserades under sommaren 2019 och på sex månader har den mer än 100 000 nedladdningar. I oktober 2019 lanserades appen även i USA. I samarbete med RISE har PantaPå genomfört projekt kring minskning av nedskräpning och ökning av materialåtervinning av on-the-go-förpackningar. Nu vill de utveckla samarbetet och testa i verklig miljö.

Sverige är ett föregångsland när det gäller pantning. Redan 1984 infördes pant på aluminiumburkar. Tio år senare började pantsystemet för PET-flaskor. Idag pantas runt 85 procent av alla aluminiumburkar och PET-flaskor.

Ny branschstandard

PantaPå är världens första app för att panta förpackningar. Appen lanserades i somras och har drygt 100 000 nedladdningar på sex månader och nya aktörer ansluter sig kontinuerligt.

– Man ser inte många burkar eller Pet-flaskor ligga och skräpa i naturen eller hamna i haven. Det beror på att de har ett värde. Vi vill sätta en ny branschstandard där alla förpackningar per automatik går att panta. Det spelar ingen roll om förpackningen är av plast, aluminium, kartong eller glas. Men det är genom att sätta ett värde på förpackningar vi kan förändra beteende, säger Suwar Mert, grundare och VD för PantaPå.

Att panta förpackningar med PantaPå-appen är enkelt. Man går till sin närmaste återvinningsstation eller registrerar en egen. Man skannar streckkoden på förpackningen och placerar produkten i rätt återvinningskärl. Sedan får man pantvärdet, pengar eller kuponger, direkt i mobilen.

– Fler och fler aktörer använder 100 procent återvunnen plast i sina förpackningar. Det är bra men det betyder ju inte att deras förpackning återvinns i sin tur. Det finns ingen garanti för att cirkeln sluts. Men med ett värde på förpackningen är det större chans att den återvinns och blir till en ny förpackning, säger Suwar Mert.


Nu vill fler företag visa att de tar större ansvar och arbetar med hållbarhet

Suwar Mert
Foto: PantaPå
Suwar Mert

Varumärkesägarna sätter värdet

Idag har PantaPå samarbeten med stora aktörer som bland andra Procter and Gamble, Fazer och Unilever.

– Det är upp till varje varumärkesägare att sätta värdet på förpackningarna. En del skriver även ut det på förpackningen. Vårt senaste samarbete är med Clas Ohlson som valt att ge sina kunder möjlighet att panta Clas Ohlsons påsar och få rabatt på varor. En annan ny samarbetspartner är ehandelsjätten SkinCity som säljer produkter inom hudvård online. SkinCity har valt att sätta värdet fem kronor per pantad förpackning från dem, berättar Suwar Mert.

Konsumenter kan också panta fem förpackningar i veckan från leverantörer som PantaPå inte har samarbete med och får då en krona per förpackning.

Appen är skalbar

PantaPå-appen är skalbar och lanserades på första marknaden utanför Sverige i USA i oktober 2019.

– För många av våra samarbetspartners är det viktigt att appen är skalbar och att tjänsten kan lanseras på flera marknader. I och med att konsumenterna själva kan registrera nya återvinningsstationer blir det enkelt när vi går in i ett nytt land, berättar Suwar Mert.

PantaPås ambition är att de ska skapa den första skräpfria generationen. Målgrupp är bred med en viss övervikt på kvinnor. Åldersmässigt ligger toppen vid 25-45 år men det finns både många yngre och äldre som pantar.

Konsumenter vill återvinna men kräver enkelhet

PantaPå har tagit hjälp av RISE för att utveckla sitt koncept. De har bland annat deltagit i projektet Cirkulära on-the-go förpackningar, där syftet varit att ta fram nya lösningar för att minska nedskräpning och öka materialåtervinning och återbruk av on-the-go förpackningar, det vill säga förpackningar man använder i farten. I projektet har man bland annat utfört konsumentstudierför att se hur man kan utöka återvinningen och göra det enklare för konsumenterna att återvinna on-the-go-förpackningar på stan.

– Det tydligaste som kom fram i studierna var att konsumenter gärna återvinner men att det behöver vara enkelt och att återvinningskärl måste finnas lättillgängligt på stan där konsumenterna konsumerar on-the-go mat och dryck. Dessutom framkom att pant är bra incitament för insamling. Förpackningar som går att panta lämnas inte kvar i naturen i samma utsträckning som de som inte går att panta, berättar Kristina Wickholm, projektledare på RISE.


Bidrar till FN:s hållbarhetsmål

9.Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
12.Hållbar konsumtion och produktion
13.Bekämpa klimatförändringarna

PantaPå och RISE vill införa pant på kaffemuggar

RISE och PantaPå vill testa pant på on-the-go artiklar i verklig miljö och har tillsammans med Örnsköldsviks kommun lämnat in en ansökan för att kunna genomföra tester i centrala Örnsköldsvik under sommaren 2020.

– Mycket av de produkter vi ser liggandes i parker och rabatter är engångskaffemuggar. Vi vill därför göra ett test på just engångsmuggar och kommer erbjuda alla som säljer dryck on-the-go i stan att vara med. Det kommer placeras ut återvinningsstationer runt om på stan och vi kommer genomföra en stor informationskampanj om att panta muggarna med PantaPå-appen och få pengar tillbaka, berättar Kristina Wickholm. 

Marknaden är mogen

Det finns ett stort intresse bland konsumenter och bland varumärkesägare att bli bättre på återvinning och ett utökat pantsystem kan vara lösningen.

– Orsaken till att en app som PantaPå inte har lanserats tidigare tror jag beror på att marknaden inte har varit mogen. Trots att panta-systemet funnits i samhället länge har det inte ställts samma krav på varumärkesägarna som det gör idag. Nu vill fler företag visa att de tar större ansvar och arbetar med hållbarhet. Samtidigt vill konsumenter göra rätt och med PantaPå-appen är det enkelt, säger Suwar Mert.

Kristina Wickholm

Kontaktperson

Kristina Wickholm

PhD / Tekn. Dr.

+46 10 228 46 33
kristina.wickholm@ri.se

Läs mer om Kristina