Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo
Äldre person och ung kvinna har ett videosamtal med en doktor

Höganäs knyter internationella kontakter för att lösa omsorgsutmaningen

Färre yrkesverksamma ska ta hand om fler äldre. För att omsorgspersonal och resurser ska räcka till i framtiden behövs digitala lösningar och nya arbetssätt. Det har Höganäs Omsorg tagit fasta på.  

Viweca Thoresson, Höganäs kommun

– Vi har en stor demografisk utmaning i Europa. När det gäller Sverige har Höganäs kommun en skarpare kurva än landet i övrigt. Vi får allt färre invånare i yrkesverksam ålder och allt fler som behöver vårt stöd. Vi pratar om detta och jobbar med frågan hela tiden, säger Viweca Thoresson, vd på Höganäs Omsorg. 

Det skånska kommunala omsorgsbolaget är en av 14 projektpartners i Nordsjöregionen som deltar i ett projekt som handlar om just detta – att möta omsorgssektorns utmaningar. Målet är att fler äldre ska få möjlighet att bo kvar hemma så länge som möjligt. Projektet ACE, Accelerating the Home Care Innovation Ecosystem, kopplar ihop offentlig sektor, näringsliv, civilsamhälle och akademi i de olika länderna.  

– Det vi gör är att sammanföra alla intressenter för att de ska lyckas bättre i införandet av digitala lösningar och tjänster inom äldreomsorgen, säger Mona Jonsson, ansvarig för kommunikationen kring ACE på RISE, som är lead partner för projektet.  

Linda Macke, Höganäs kommun

”Stor läranderesa” 

Höganäs Omsorg ser den internationella aspekten av ACE som helt nödvändig. Utmaningen de står inför är inte ett isolerat svenskt problem, och kan inte heller lösas av svenska kommuner på egen hand.  

– ACE-projektet är en möjlighet för oss att titta utanför Sverige. Vad gör andra? Vilka lösningar som andra jobbar med kan vi också använda? Vilka arbetssätt kan vi anamma? Det här är en läranderesa för oss, men också en möjlighet att skapa kontakt med andra kommuner och företag. Även forskare, som kan hjälpa oss att jobba evidensbaserat, säger Linda Macke, utredningsstrateg och koordinator för ACE-projektet på Höganäs Omsorg och fortsätter:  

– Vi måste förändras, jobba på andra sätt och tänka annorlunda för att kunna möta utvecklingen. Därför är det väldigt intressant att titta på hur andra länder tar sig an frågan, för det är utmanande. Inte minst att fatta beslut om nya arbetssätt.  

Att jobba tillsammans med andra organisationer och företag är en nödvändighet

Målet: uppskalning av smarta lösningar  

I dag finns det många digitala lösningar som kan öka trygghet och självständighet bland äldre som inte nyttiggörs, menar Camilla Evensson som är RISE:s projektledare för ACE. Hon berättar att svenska kommuner är duktiga på att testa innovationer, men i många fall resulterar inte det i uppskalning och faktisk användning i verksamheten. Förhoppningen är att ACE-projektets användardrivna approach ska ändra på detta.   

– Genom att lyssna in personal, äldre och närstående samt pensionärsorganisationer kan vi identifiera de största behoven. Sedan matchar vi dessa med företag som säljer olika typer av digitala lösningar för vård och omsorg i hemmet. Teknologin måste möta de behov som finns, säger Camilla Evensson. 

– Sedan är arbetssätt och anpassning en viktig del i det här projektet. Vid implementation av ny teknik kommer man att behöva ändra omsorgspersonalens arbetssätt. Man måste också tänka på att även senioren och dennes närstående behöver få stöttning och guidning i hur de ska anpassa sig till digitala lösningar, säger Mona Jonsson.  

Det var det användardrivna perspektivet och behovsidentifieringen som lockade Höganäs Omsorg att delta i ACE. Det kändes viktigt att ta chansen att arbeta tillsammans med företag som kan skapa lösningar utifrån ett verkligt utgångsläge.  

– Vi vill utgå från behovet i vår kommun. Och vi tror inte att våra invånares behov skiljer sig markant från invånarbehoven i Danmark eller Tyskland, säger Viweca Thoresson. 

Lösningar i individens livsmiljö 

Så, vilka digitala lösningar skulle kunna rullas ut i samband med projektet? Ett exempel är så kallade empatiska hem, vilket innebär att hemmet “tar över” en del av vård- och omsorgsgivarens uppgifter och stödjer äldre i vardagen genom hjälpmedel som ljus- och ljudsignaler. Detta jobbar projektpartners i Nederländerna med. 

– Det finns också en tanke om att bättre koordinera insatser från civilsamhället. I dag tar aktörer som pensionärsorganisationer, anhörigorganisationer och Svenska kyrkan ett stort ansvar för den äldre befolkningen. Teknologi skulle kunna underlätta samarbete mellan dessa parter. Sedan handlar det förstås om att matcha ihop befintliga digitala lösningar med aktörer som Höganäs Omsorg, poängterar Mona Jonsson. 

– Genom projektet kan vi ta bort många hinder och göra det lättare för företag att sälja sina lösningar i fler länder. Samtidigt gör vi det lättare för kommuner och andra omsorgsgivare att få tag på smarta lösningar som finns i andra länder än det egna, säger hon. 

– Det vi har lärt oss hittills är att vi behöver samarbeta. Att jobba tillsammans med andra organisationer och företag är en nödvändighet. Vi vill lära oss mer och samtidigt bidra med det vi kan, säger Viweca Thoresson.

Fler partners välkomna

ACE-projektet pågår fram till juni 2026, och Camilla Evensson ser gärna att fler aktörer ansluter sig för att dela med sig av egna erfarenheter, men också för att ta del av den kunskap och de lösningar som tas fram och testas inom projektet.

– Vård- och omsorgsgivare, äldre, forskare, civilsamhället och leverantörer av digitala lösningar – alla är välkomna att delta på events och i diskussioner online för att tillsammans utveckla framtidens digitala lösningar för vård och omsorg i hemmet.

Age Tech hjälper äldre personers behov 

Age Tech, eller åldersteknik på svenska, refererar till teknologiska lösningar och innovationer som är utformade för att möta behov hos äldre personer. Det inkluderar produkter och tjänster som syftar till att förbättra livskvaliteten, självständigheten och välbefinnandet. Exempel på Age Tech-lösningar är läkemedelsrobotar, teknik för övervakning av hemmet och kommunikationsverktyg.  

Camilla Evensson

Kontaktperson

Camilla Evensson

Projektledare

+46 10 516 51 15

Läs mer om Camilla

Kontakta Camilla
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.

Mona Jonsson

Kontaktperson

Mona Jonsson

+46 70 891 92 91

Läs mer om Mona

Kontakta Mona
CAPTCHA

* Obligatoriskt Genom att skicka in formuläret behandlar RISE dina personuppgifter.