Hoppa till huvudinnehåll
RISE logo

Awitar testar framtidens fordon

Allt mer komplexa fordon med radar, kameror och sensorer rullar på våra vägar. Att störningsprova fordonens elektronik är en förutsättning för att framtidens självkörande fordon ska kunna kommunicera trådlöst med varandra. Volvo Cars tar hjälp av den 6 048 kubikmeter stora kammaren i testbädden Awitar för att kontrollera elekotromagnetiska kompatibilitet, EMC, i sina bilar.

I januari 2018 invigdes den världsledande testbädden Awitar, som står för Automotive Wireless Test and Research Facility. Anläggningen har utarbetats i tätt samarbete med svensk fordonsindustri, bland annat Volvo Cars, som var en av de första kunderna att använda den nya anläggningen.

– Vi var lika drivande för 26 år sedan när den förra mätkammaren Faraday byggdes, som vi var i dag med Awitar, säger Björn Bergqvist, teknisk expert på Volvo Cars.

Genom Awitars 6 gånger 6 meter stora portöppning kan såväl bilar som lastbilar, elcyklar och bussar rulla in. Golvet är dimensionerat att tåla vikten hos en stridsvagn. Inne i testkammaren testas fordonets elektronik så att den varken störs av eller stör omgivningen. Ju mer komplexa fordon som rullar på våra vägar desto viktigare är det med störningsprovningar.

– En stark orsak att vi ville ha Awitar är att vi nu kan mäta enligt de kinesiska EMC-lagkraven. Det var ett problem överallt, alla tillgängliga kammare var gamla, säger Björn Bergqvist.

Efterlikna verkligheten

Hela fordonsindustrin genomgår en väldigt snabb förvandling och det är tre områden som driver på utvecklingen; elektrifiering, uppkopplade fordon och självkörande fordon.

Nästan alla nya fordon är uppkopplade, så kallad connectivity, mot olika appar och molntjänster. Det kan var en lastbil som väger sig själv eller en bil som berättar var den är parkerad.  Målet inne i testanläggningen Awitar är att efterlikna uppkopplingen ute på vägen.

– Awitar är ju som en plåtlåda som inte släpper in eller ut elektromagnetiska fält. Bilen måste vara tålig mot elektromagnetiska fält. Den här sortens tester kan vi inte göra utomhus, då bryter vi mot lagen, säger Björn Bergqvist.

Och arbetet med att utveckla kompetensen fortsätter. I ett gemensamt forskningsprojekt försöker RISE och Volvo Car Corporations återskapa komplexa miljöer som inne i en stad där elektromagnetisk strålning studsar mot husen.

– Med Awitar-labbet erbjuder RISE en avskärmad, repeterbar och kontrollerbar testmiljö som blir en säkerhetslänk mellan provbänk och allmän väg, säger Krister Kilbrandt som är gruppchef på RISE och ansvarig för EMC fordonslabben. Bättre att vi slår på nödstoppet med ett fastspänt fordon härinne, än att någonting händer ute i trafiken.


Awitar

Att testa EMC, Elektromagnetisk kompatibilitet, innebär att kontrollera förmågan hos en apparat, utrustning eller system att fungera i sin elektromagnetiska omgivning utan att orsaka oacceptabla störningar. 

Awitar ligger vid RISE anläggning i Borås. Mäthallen är 28 gånger 18 meter med 12 meters takhöjd och är anpassad för nuvarande och kommande krav från till exempel EU, FN och Kina.