Kontaktperson
Petra Andersson
Senior Forskare
Kontakta PetraPrestanda och säkerhet är nyckelfunktioner för att batterier ska få ett genomslag inom fordonssektorn såväl som andra sektorer. Krav på högre specifik kapacitet och effekt innebär dock att mer energi finns tillgänglig vilket innebär en ökad risk om olyckan skulle vara framme. Därför behövs en ökad förståelse för kritiska felmekanismer i batterier.
Detta projekt syftar till att öka kunskapen om större li-jonbatterier med mer energiinnehåll. Detta kräver en mer djupgående förståelse av kritiska felmekanismer i batterierna och dess konsekvenser, inte minst avseende termisk rusning. En sådan förståelse kan erhållas genom studier av de gaser som bildas när batterierna genomgår termisk rusning, samt den generella värmeutvecklingen. För att skapa en systematisk förståelse av dessa förlopp behöver testmetoder utvecklas, där gapet mellan undersökningar på battericeller i makro-skala (industriella) och i mindre skala (prototyp/labbskala) skall överbryggas. Därmed kan de kemiska processerna under termisk rusning analyseras, vilket kommer att bidra till förfinade simuleringsmodeller av dessa förlopp. I slutänden kan dessa datormodeller bidra till att en mer effektiv testning och utveckling av säkra batterier.
Termisk rusning i li-jonbatterier
Pågående
Koordinator, deltagare, projektledare
3 år
13 076 000 SEK
Uppsala Universitet, Scania CV, Northvolt