Kontaktperson
Anna Bergstrand
Enhetschef
Kontakta AnnaISO 5660-1 Branddynamisk provning - Värmeutveckling, rökproduktion och massförlust
Part 1: Värmeutveckling (Konkalorimetri) och rökproduktion (dynamisk mätning).
Brandteknisk provning enligt ISO 5660-1 utvärderar en mängd olika parametrar såsom värmeutveckling, rökproduktion, antändningsegenskaper, mm . Metoden används för att klassificera material för tåg och hänvisas till i EN 45545-2 - Järnvägar - Krav på brandsäkerhet hos material och komponenter.
När vi tar järnvägen förutsätter vi att resan ska bli bekväm och säker. Brandsäkerheten är viktig för att rädda liv vid en eventuell olycka. Därför ska alla material och produkter som installeras i tåg och tunnelbana vara brandtestade enligt EN 45545-2. Systemet har utarbetats av Technical Committee CEN/TC 256 ”Railway applications” på uppdrag av EU-kommissionen och bygger på krav enligt EU-direktivet 2016/797. Alla motstridiga nationella standarder är indragna.
Vid provning enligt ISO 5660-1 utsätts en provkropp med dimension 100 mm x 100 mm för en strålningsnivå på antingen 25 kW/m2 eller 50 kW/m2. Provkroppens yta värms då upp och börjar att avge pyrolysgaser som antänds med hjälp av en gnisttändare. Efter antändningen samlas rökgaserna upp i en huv och förs kontinuerligt bort med hjälp av en fläkt. Med hjälp av den uppmätta syrgashalten i rökgaserna beräknas den utvecklade värmeeffekten.
Följande parametrar mäts eller beräknas: antändningstid, utvecklad värmeeffekt (kW/m2) och ARHE (Average Rate of Heat Emission (kW/m2), MARHE (Maximum Rate of Heat Emission) (kW/m2).
Efter provning levereras en provningsrapport på svenska eller engelska med resultaten.